fredag 19. august 2011

Bokanmeldeslse: "Jage i mørket" av Rhyannon Byrd

Jage i mørket ar bok nummer 2 i trilogien Blodjegerne, en het serie om sexy og overbeskyttende varulver og deres kvinner. Har du litt rødstrømpetendenser, styr unna disse bøkene, her er det store muskler og machomenn, hett begjær og og det svakere kjønn. Her er min mening om bok nummer 1.

De er halvt menneske og halvt varulv og slites mellom to verdener. Ingenting kan hindre deres jakt på rettferdighet ... og kjærlighet.

Å finne og drepe varulver som har fått smak på menneskekjøtt har tatt all hans våkne tid. Men da Jeremy Burns for første gang på ti år ser Jillian igjen, kan han ikke lenger lukke øynene for sannheten. Han er bundet til den vakre sjamanen av en kraft så sterk at den ikke kan fornektes. Likevel vil skjebnen skille de to elskende - og fordrive blodjegeren fra hjemmet hans.

Da en konspirasjon truer med å splitte varulvflokken, må Jeremy bekjempe en mektig fiende blant sine egne, og han har Jillian til å hjelpe seg. Og når de er ferdige med det - ja, da vil Jeremy sørge for at han får det han heller helst vil ha ... Jillian tilhører ham, og denne gangen kommer han til å gjøre alt for at hun skal forstå det!
Som nevnt over, så blir dette veldig macho, og det er første gang jeg vil kalle boken mer mykporno enn noe annet. Ikke for det, jeg har lest mang en bok hvor sex og begjær står sentralt, og er ikke prippen av meg på  noen måte, men denne boken ble et langt forspill til han endelig får seg noe. Resten av historien og alt det dramatiske havner litt i bakleksa og blir aldri skikkelig spennende. Det er hele tiden fokuset på Jeremys forsøk på å få Jillian til sengs, og hans begjær og harde kropp og lem... Jillian stritter i mot og Jeremy er intenst påtrengende og jeg sitter igjen med en sterk irritasjon over at her tråkkes det langt over respekten for kvinnens kropp og ønsker, selv om hun egentlig bare er redd for å bli såret, og egentlig vil, helt innerst inne... Hvis jeg vil jeg lese så mye detaljert sex som dette, så kan jeg like godt kjøpe meg Cupido tenker jeg (eh.. *kremt* eksisterer egentlig det bladet fortsatt?). Dette blir rett og slett altfor mye. Der forfatteren klarte balansen greit i forrige bok, bikket den over i feil retning denne gangen. Heldigvis er boken ikke en dårlig skrevet bok. Det er driv i den, språket er lett og greit, så det er en bok man fint leser ut på en dag. Jeg tror nok jeg skal lese siste boken også (siden jeg allerede har den), og er litt spent på hvilken retning dette går...

Forlag: Harlequin
Oversetter: Jan Ingar Vik
Sideantall: 349 sider (pocket)