tirsdag 16. august 2011

Bokanmeldelse: "A Game of Thrones" av George R.R Martin

Etter å ha hørt mye skryt om bokserien A Song of Fire and Ice, endte jeg først opp med HBOs TV-serie Game of Thrones, for deretter å lese første bok i serien (som sesong 1 er basert på), A Game of Thrones. Skal disse to sammenlignes, må jeg jeg nok si at jeg sjelden (eller aldri?) har sett en serie eller film som har vært tro mot boken! Det er selvsagt noen smådetaljer som er endret, enkelte personer er med/eller ikke, enkelte hendelser er litt endret for å passe bedre på skjermen, men det var ikke de store overraskelsene som ventet meg da jeg begynte å lese.

Det som jo gjør det litt vanskelig å skulle anmelde boken, er det at jeg kunne historien fra før. Det var nesten aldri noe nysgjerrighet som drev meg til å måtte lese en side til, eller et kapittel til. Hvordan hadde det vært om alt var nytt?

Først litt om selve handlingen
Long ago, in a time forgotten, a preternatural event threw the seasons out of balance. The cold is returning, and in the frozen wastes to the north of Winterfell, sinister forces are massing beyond the kingdom's protective wall. To the south, the King's powers are failing, and his enemies are emerging from the shadows of the throne. At the center of the conflict lie the Starks of Winterfell, a family as harsh and unyielding as the frozen land they were born to. Now Lord Eddard Stark is reluctantly summoned to serve as the King's new Hand, an appointment that threatens to sunder not only his family but also the kingdom itself. A heroic fantasy of lords and ladies, soldiers and sorcerers, assassins and evildoers who come together in a time of grim omens.:
Her har vi eventyr, middelalder og riddere. Verden er ikke skjønn eller enkel, her er det den smarteste som overlever, og det hjelper lite å ha 'helt' stemplet i panna. Tittelen kommer fra akkurat det som er hovedfokus i historien, kampen om hvem som skal styre riket og få sitte på hjerntronen, smidd av sverd fra de som den forrige kongen hadde vunnet over.


Kilde: HBO's Making Game of Thrones
http://www.makinggameofthrones.com
Hva synes jeg om boken:
Hvis vi ser bort fra det jeg har nevnt tidligere, så er dette en solid skrevet bok. Forfatteren har skapt en stor og troverdig verden i en fjern fortid man ikke helt kan plassere, språket er herlig å lese og jeg liker godt måten han lar hvert enkelt kapittel følge forskjellige karakterer. Dermed får vi hele tiden historien presentert fra forskjellige synsvinkler.

Et helt kapittel dedikert til Aryas opplevelser.
Det er mange navn og personer vi møter i boken. Jeg har lest at enkelte synes det blir litt vel mye å holde styr på i begynnelsen, men siden jo jeg hadde sett serien vet jeg igjen ikke hvordan det hadde føltes hvis jeg leste boken først. Det er enkelte navn som til tider er såpass like at jeg blir litt forvirret, men jeg får raskt puttet på plass bitene etter et par linjer. Når vi nå først er inne på navn, så har Martin gjort en meget artig vri på dette. Et par bokstaver som er endret, og vips, har man veldig flotte og ukjente navn, som f.eks. Eddard, Joffrey og Petyr. Og skulle du gå deg vill i alle de herlige karakterene (Tyrion er definitivt min favoritt, en herlig og rappkjeftet dverg, for ikke å glemme guttejenta Arya), så hadde i allefall min utgave en oversikt bakerst over alle familiene.

Jeg synes dette er en bok det er vanskelig å si mye om, kanskje fordi det er så mye å si om den? Jeg havner nok på en terningkast fem, mulig det kunne ha blitt en sekser hvis jeg ikke hadde sett serien først. Det tok meg hele 3 uker å lese den ferdig, fordi jeg ikke måtte vite mer, og det er lenge for meg, selv med over 800 sider lesing. Jeg anbefaler både bok og TV-serie, men definitivt les boken først! Jeg ser nå frem til å begynne på bok nummer 2, og for første gang få lese den helt uten noen formeninger om hva jeg har i vente


Andre bloggeres meninger:
Migrating Coconuts 
Bokstavelig talt
ebokhyllami

HBO-trailer



Tørre fakta:
Utgitt: 2011 (først utgitt 1996)
Forlag: Bantam Books
Sideantall: 837 sider (pocket)
ISBN: 9780553573404
Kilder: Kjøpt

2 kommentarer:

  1. Har aldri lest serien, men liker slike serier så fikk veldig lyst:) Traileren var jo kjempe tøff:)

    SvarSlett
  2. Leser den første boken nå og jeg er faktisk veldig imponert. Ja det er mange personer å forholde seg til, samtidig er den lett å lese og fantastisk beskrivende.
    Anbefales om man liker denne sjangeren!

    SvarSlett

Populære innlegg