torsdag 28. april 2011

Fra A - Å - #F

Denne ukens favorittbok var det aldri noen tvil om. For det første så hadde den strengt tatt ingen konkurranse, for det andre så leste jeg den sikkert hundre ganger da jeg var liten. Jeg har ikke turt å lese den etter at jeg har grodd til, i redsel for at den ikke er som jeg husket den, men eg planlegger å lese den for min datter snart.

Boken heter Fortellinger om all verdens dyr av Josh. Krogsrud og J. Vasshaug. Jeg tror den har vært pappa sin, og den er trykket i 1951. En ekte, god gammel årgang med andre ord!

Den beskrives på følgende måte:

En forfatter kan nærme seg dyrene fra så mange kanter når han skriver om dem. Han kan telle tennene og tær og gi lange detaljerte beskrivelser. Men han kan også prøve å gi alt det karakteristiske ved dyret i en god historie, - den ene historien som omfatter både dyrekroppen og dyresjelen. Hvert dyr har sitt spesielle lynne og temperament, som menneskene har det.

Denne boken inneholder henimot halvannet hundre dyre-biografier, alle bygd opp på samme måten.

Ikke rart det ble en hit hos en ung dyreelsker?

Vil du lese om flere favorittbøker på 'F'? Ta en tur innom Anettes Bokboble.

1 kommentar:

  1. Det er så flott med sånne bøker som følger en fra en er liten. Hos meg er det Mio min Mio (m.fl) som er den jeg tenker på i denne sammenhengen :-)

    SvarSlett

Populære innlegg