torsdag 10. mars 2011

En tur i barndommens leseminner!

Jeg har bestemt meg for at jeg skal få ryddeånden over meg. Den er ikke helt der enda, men den skal komme, dermed basta! Og hva gjør man så for å få litt motivasjon? Jo, man drar ned de tre pappeskene som har stått oppå klesskapet og samlet støv, fylt av barne- og ungdomsbøker. Der har de stått og ventet på at datteren min skal bli eldre, og nå har hun kommet i den alderen at flere av bøkene nok vil passe til henne. Så selv om jeg i teorien skulle rydde, så ble det vel egentlig at jeg fylte på i stedet? I allefall foreløpig. Enkelte av pappas guttebøker som har ligget i en stabel oppå bokhylla, fikk lov til å komme ned i esken, så litt rydding ble det jo! Men hvor skal jeg egentlig putte barnebøkene? Å, som jeg drømmer om et hus med et eget bibliotek (og ikke en leilighet på 60 kvm).

Men, det beste med denne "opprydningen", er alle minnene som blusset opp! Har ikke kikket i esken på mange år, og her kom Matilda og Paddington frem, alle bøkene om dyrlegen og alle Penny-bøkene! Stallgjengen, Verthuset den svarte Ponni, Magdalena og Bella... Jeg husker knapt noe av handlingen, men coverne sender meg tilbake til den tiden da hest var best, uten noen protest. Da jeg leste og leste og drømte meg bort. Sorterte bøkene om igjen og om igjen. Tror ikke jeg tør å lese de nå, de er sikkert ikke så bra som jeg husket dem, det er litt forskjell på å være 12-13 år og 29 pluss! Og når Lille Lord Fauntleroy dukket opp ble jeg helt fra meg av glede, og Katitzi! Når Gummi-Tarzan dukket opp, var det like før jeg løp inn til datteren min for å vekke henne og fortelle hva jeg fant... Frida, Jørgen + Anne=sant, Annas barn... Og alle ungdomsbøkene mine... Sukk, nå er jeg virkelig på et lykkelig sted.

Og nå må jeg kjempe mot trangen til å plassere den stakkars jenta med beskjed om at hun må sitte og lytte. For det er så mange leseopplevelser jeg gjerne vil dele med henne! Og jeg er utålmodig! Det er vel ikke mye forlangt av en seksåring det? Det er litt mye ja? Ja, må nok bare innfinne meg med at vi får ta et kapittel her og der før hun sovner, så får jeg heller sette meg ned og lese barnebøker selv!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg