onsdag 9. mars 2011

Bokanmelse: Dr. Jekyll og Mr. Hyde av Robert L. Stevenson

Jeg har funnet ut at jeg vil prøve å komme meg gjennom flest mulige klassikere, mest for faktisk å ha lest dem, for ikke og glemme at mange av de er bra (er jo en grunn til at de har blitt klassikere). I det siste har jeg tatt meg i å henvise til Dr. Jekyll og Mr. Hyde, og så tenkt at jeg visste veldig lite om hva det faktisk var jeg pratet om. Jeg var ikke en gang sikker på hvem som var dr. og hvem som var mr., men jeg visste at det var en doktor som forvandlet seg til en gal mann (etter ha sett deler av en gammel film da jeg var mye yngre).

Det som er hovedproblemet med boken for meg, er jo at jeg vet at det er Dr. Jekyll som blir til Mr. Hyde! Dermed starter jeg historien uten det altfor store spenningsmomentet, og aldri blir det noe skummelt (vet ikke om det hadde blitt det i det hele tatt, men det får jeg nok heller aldri vite). Så det ble aldri noen grøsser, som jeg forsåvidt ble "lovet" da jeg leste om handlingen.

Jeg hørte på en gratis mp3-fil jeg har fått gjennom testversjonen av Ordflyt, et lydbokprogram jeg har fått tilsendt gjennom Tanum Bokklubber. Og jeg må si at jeg sliter litt med lydbøker. Jeg har en tendens til å tenke endel, og før jeg vet ordet av det, så har tankene seilt av gårde og jeg har mistet et helt avsnitt. Og noen ganger tenker jeg at det kanskje er enklere å lytte til en bok, enn å lese den selv. Her får man servert alle ordene som kanskje hadde vært tyngre om man hadde lest de selv. Det er noen ganger også lett å få inntrykket farget av den som leser, enn om man hadde lest det selv. Så jeg kommer alltid til å foretrekke det å ha en bok fysisk i hånda. Jeg har lyttet til flere lydbøker i det siste, og jeg har som regel endt opp med å spørre meg selv om jeg hadde likt boken like mye om det ikke var fordi noen leste den for meg...

Så jeg likte vel egentlig Dr. Jekyll og Mr. Hyde, det er en greit å kunne historien, men den vil aldri bli den store favoritten. Kanskje jeg føler meg en aldri så liten smule mer intellektuell, nå som jeg har lest den? Selv om det kan jeg nok strengt tatt ikke skryte på meg... Men, liker du å ha en og annen klassikere på samvittigheten, tar det ikke lange tiden å lese boka, så til deg anbefaler jeg den...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg