tirsdag 13. mars 2012

Bokomtale: Pandemonium av Lauren Oliver

Bok to i den dystopiske serien om Lena er lest ferdig, fra verdenen hvor kjærlighet er en sykdom som kan kureres. Første boken ble fullført for litt over en måned siden, og nå må jeg vente et helt år for fortsettelsen. Det verste er at jeg kan ikke avsløre så mye av boken, fordi det er en bok som må få ha historien sin i fred til du har lest den selv.


Bak dette stilige coveret, bygger spenningen seg gradvis opp.
   "So what was your name before? I say, and she freezes, her back to me. "Before you came to the Wilds, I mean."
   For a moment she stands there. Then she turns around. "You might as well get used to it now," she says with quiet intensity. "Everything you were, the life you had, the people tou knew ... dust."
   She shakes her head and says, a little more firmly, "There is no before. There is only now, and what comes next."
Denne boken var jeg først litt tilbakeholden ovenfor i begynnelsen, da den forrige boken var i mine øyne litt midt på treet. Men utover i boken tok den seg kraftig opp. Jeg har lest at mange har vært helt ville over slutten på akkurat denne boken, så her forventet jeg meg noe helt spesielt. Forventningene mine ble møtt, og litt til. Så herved har jeg en klar beskjed til alle forfattere: "Hvis du planlegger å skrive en serie og føler at du er nødt til å avslutte bøkene med vanvittige cliffhangere, kan du være så snill og skrive ferdig alle bøkene, og for så gi dem ut samtidig? Det er et mareritt å skulle vente i et helt år før jeg får vite fortsettelsen!"  Jeg tror faktisk jeg skal lese slutten en gang til, bare et øyeblikk (...), ja, den har stor wow-faktor, hakeslepp og en aldri så liten "oi da!" Det ante meg at noe slikt ville skje, men det er skrevet så innmari bra... Så da får nedtellingen til februar 2013 bare begynne.

Skal jeg komme med litt negativ kritikk, må det være vekslingen mellom nå og da. Annenhvert kapittel er skrevet som et tilbakeblikk eller nåtid. For det første så er det ikke alltid like enkelt å henge med i hvilken tid det er snakk om (da hele boken skrives i presens). Man er så inne i en historie, og når det skifter, så er det ikke helt tydelig før jeg tar meg i å si "hæ?" og må gå tilbake igjen. Mange av action-scenene blir lett litt rotete føler jeg, men det er en ørliten sjans for at jeg var en anelse ufokusert når jeg leste...



Tørre fakta:
Utgitt: 1. mars 2012
Forlag: Harper
Sideantall: 375 sider (innbundet)
ISBN:978-0-06-197806-7
Kilder: Kjøpt
______________________________________________________________
Om forfatteren:

Lauren Oliver er født i 1982 i New York. Hennes foreldre var begge litteraturprofessorer og hun har fulgt i deres fotspor. Hun har studert litteratur og filosofi universitetet i Chicago, og etterpå studerte hun kreativ skrivning ved universitetet i New York. Hun har, i tillegg til Delirium-trilogien,  skrevet Before I Fall, Leisl and Po og Hana.

3 kommentarer:

  1. God omtale:) Høres ut som en veldig spennende bok som man burde få lest en gang. Irriterende at man må vent så leng til neste bok da, har ikke så mye tolmodighet til sånt selv, hehe:)Fint bokomslag:)

    Ha en fin dag!:)

    SvarSlett
  2. Fin anmeldelse :) Uhh.. jeg har også fått denne i posten den andre dagen.. Og gleder meg helt sykt..
    Enig med at den første lå mitt på treet men allikevel noe som gjorde den bra :) Og at jeg bare må lese denne.
    Også har alle anmeldelser av 2éren inntil videre vært at 2éren er mye bedre :D Så dette blir nok neste boka, når de pågående er lest ferdig :D

    SvarSlett
  3. Tror jeg venter med denne til litt nærmere utgivelsen av neste bok. Var som deg ikke overbegeistret over den forrige, men kommer nok til å lese vieder.

    SvarSlett

Populære innlegg