fredag 9. mars 2012

Bokomtale: Twilight - tegneserieroman del 1 av Young Kim og Stephenie Meyer


En av mammutbøkene som ble med meg hjem i år, var tegneserieversjonen av Twilight. Jeg måtte jo se nærmere på hva dette egentlig var! Det er Young Kim som har tegnet og revidert historien, og boken stopper etter at Edward og Bella har hatt sin berømte sene på engen.

Det er ikke helt enkelt å lese en slik tegneserie når man allerede har bilder i hodet fra bokserien og filmene, for det er ikke akkurat Robert Pattinson og Kristen Stewart som er tegnet her (selv om det er sagt at de skal ligne et sted mellom skuespillerne og originalene i boken). Men slike ting kan man fint se mellom fingrene, om resten fungerer. Dessverre gjorde det ikke dét for meg... Jeg likte ikke hvordan dette var gjort i det hele tatt. Jeg likte rett og slett ikke tegningene, det ble for mye bruk av onomatopoetikon som føltes malplasserte, karakterene ble for følelsesløse glansbilder og enkelte steder ble historien litt hakkete. Denne tegneserien passer nok bedre for yngre twihards, og noe sier meg at min datter nok vil like denne godt etterhvert.

Første møte...



Tørre fakta:
Utgitt: 2010
Forlag: Gyldendal
Oversetter: Ikke opplyst
Illustrasjoner: Young Kim
Sideantall: unummerert (innbundet)
Originaltittel: Twilight: The Graphic Novel. Volume 1 (2010)
ISBN:978-82-05-39967-9
Kilder: Kjøpt
_____________________________________________________
Forfatterbio:

Stephenie Meyer ble brått en meget kjent dame da hun skrev bøkene om Edward og Bella. Bøkene hennes har solgt over 100 millioner og er oversatt til 47 forskjellige språk Hun har også skrevet science fiction-romanen Verten. Meyer bor i Arizona sammen med sin mann og deres tre sønner. Hun har en bachelor i engelsk fra Brigham Young University. Etter å ha utgitt sin første roman, Twilight, hun hun valgt av bokselgere som "The most promising new authors of 2005".



Young Kim er utdannet innen kunst fra Seoul National University i Korea. Hun har hatt tallrike animasjons- og illustrasjonsoppdrag og bor i dag i Yonkin, Korea.

3 kommentarer:

  1. Det jeg liker med denne er at den passer til det publikum som kanskje ikke er de store bokleserne.. Men som bedre kan forholde seg til tegneserier og magasiner :)
    Så selvom de ikke orker lese hele boken. Trenger de ikke gå glipp av de gode bøkene :P på et vis :)

    SvarSlett
  2. Bladde meg gjennom boka idag i bokhandelen, men den ble ikke med meg hjem. Scannet gjennom flere sider, og er enig med deg i vurderingen. Tror imidlertid at den passer mye bedre til en yngre, og mer visuelt rettet leserskare enn oss som har lest "originalbøkene" og har et for hold til dem.

    SvarSlett
  3. Bella ble for pen, men Edward ble endelig så pen som han blir beskrevet i boka:)

    SvarSlett

Populære innlegg