onsdag 14. mars 2012

Bok på film: The Hunger Games


En av de filmene som det er størst fokus på i disse dager, er The Hunger Games. Konkurranser, artikler, trailere som dukker opp over alt. Det merkes at det kun er 9 dager igjen til premiere, og jeg er ikke alene om å se frem til denne filmen!




NRK melder i dag at kinosjefen i Fredrikstad går hardt ut mot aldersgrensen på The Hunger Games, som har blitt satt til 11 år. Det betyr visstnok at barn ned i 8 års alder kan være med foreldrene sine for å se filmen. Jeg er lit enig i reaksjonen, selv om min datter på snart 8 er ganske tøff, så ville jeg aldri latt henne se denne filmen, forhåpentligvis har de fleste foreldre vett nok til å holde de yngste hjemme. Noe sier meg at kriteriene for å sette aldersgrensene går etter mengde blod/sex etc. Spiller ikke det psykologiske inn? Mulig det gjør det, og da må jeg bare beklage, men inntrykket jeg sitter med tilsier at det ikke blir tatt hensyn til i særlig stor grad. Medietilsynet selv sier at filmen passer for 13 år og oppover, men de har allikevel valgt 11-års grense istedet for 15 år. Hva tenker du om dette? Tror du dette er The Hunger Games er en film for 11 åringer?


Ellers ser jeg veldig frem til denne filmen jeg da, så det er mye spennende å vente på i disse dager!

3 kommentarer:

  1. ganske sikker på at dette ikke er barnefilm ja...
    Gleder meg til film, elsket bøkene..

    SvarSlett
  2. Jeg leste et intervju med Jennifer i Filmmagasinet, hun sier at de ikke har sensurert den volden som fins i bøkene. Da tror jeg aldersgrensa er for lav, faktisk... Det er spesielt en scene jeg gruer meg til, og du skjønner kanskje hvorfor! Men aldersgrenser er det ikke alltid så lett å forstå. Bøkene har blitt kjempepopulære på biblioteket, og jenter helt ned i 11-årsalderen iallfall leser dem. Men film er et sterkt medium.

    SvarSlett
  3. Har ikke lest boken, synes det er en interessant story men filmen var noe av det dårligste jeg har sett på en skjerm. Utrolig forutsigbar, kjedelig vold (til forskjell fra spennende vold som har en slags mening) og etter min mening et eneste stort gjeps. Sjokkert (og litt trist) av at dette er det mest sette/mest leste i verden.

    SvarSlett

Populære innlegg