søndag 17. februar 2013

Bokomtale: Fuck off I Love You av Lars Mæhle


Neste bok i serien: "Anja leser ungdomsbøker i forbindelse med jobb", er Lars Mæhles Fuck Off I Love You. Dette er en bok jeg føler retter seg mest mot gutter, og som er skrevet på nynorsk. Det er en bok som det går raskt og lese, med et ganske røft innhold.

Vemund er en 16 år gammel gutt som bor i en liten bygd sammen med moren sin. Han er stormforelsket i Maria. En dag kommer Two Face tilbake etter et fengselsopphold. Han er en ganske beryktet fyr med en broket fortid. Han har en mynt hvor det står Fuck off på den ene siden og I love you på den andre. Når han slår kron eller mynt, og det står Fuck off, blir resultatet dårlig. Blir det I love you, blir det bra. Han har en plan, og trenger en gjeng for å få til den planen.

Vebjørn er en gutt som er ekstremt ettergivende. Det er så lite tak i han at jeg blir helt matt, men slik er det vel å være ung og ikke tørre å si i mot de andre. Two Face er en manipulerende fyr som gjør sitt for å få viljen sin. Jeg føler at forfatteren har gjort et forsøk på å få frem hva gruppepress kan føre til, og hvordan Vebjørn etterhvert ser konsekvensene i sine egne handlinger. For min del har jeg vanskelig for å tro på Vebjørn, Two Face elelr Maria. Jeg ser at endel anmeldelser sier at Mæhle skriver så bra at han får frem personligheten med få ord og et meget kort og presist språk. Det kan jeg forsåvidt være enig i, men for meg skaper dette kun et univers hvor en merker at ting ikke helt stemmer, og det føles kun ubehagelig. Gjennom hele boken satt jeg med en ekkel følelse av at i denne historien ønsket jeg ikke å være.

Jeg føler at boken ble for kort og manglet dybden som ville gjort den mer troverdig. Alt gikk litt for lett, gjengen ble litt for enkel å lede. Når det endelig målet ble avslørt og alt fortsatt var helt greit, sa magefølelsen min at dette fungerte bare ikke for meg. Jeg er ikke målgruppen, men allikevel. Dette er ikke en bok jeg ville anbefalt videre på jobb, dessverre. Jeg satt litt igjen med den samme følelsen som etter at jeg hadde lyttet til Rosenløw Eegs Hunger, et svakt ubehag.




Tørre fakta:
Utgitt: 2012
Forlag: Samlaget
Sideantall: 160 sider (innbundet)
ISBN: 9788252181838
Kilder: Lånt på biblioteket

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg