onsdag 25. januar 2012

Bok på film: Og de nominerte er...


Oscar-nominasjonene er ute, og følgende filmatiserte bøker har fått plass på den røde løperen 26. februar:

Filmen War Horse er basert på Michael Morpurgos roman med samme navn. I filmen følger unge Albert og hesten hans Joey, og hvordan deres bånd brytes da Joey blir solgt til kavaleriet og sendt til skyttergravene under den første verdenskrig. Til tross for at han er for ung til å verve seg, setter Albert kurs mot Frankrike for å redde sin venn.

Filmen er nominert i følgende kategorier:
Beste film
Beste cinematografi (Janusz Kaminski)
Beste art direction (Rick Carter, Lee Sandales)
Beste originalmusikk (John Williams)
Beste lydmiks
Beste lydklipp




Brian Selzniks roman The Invention of Hugo Cabret kommer snart på norske kinoer, og får ikke denne filmen en Oskar eller tre (utifra alle nominasjonene), så vet ikke jeg. Den norske oversettelsen er på trappene, og og jeg gleder meg helt vilt til å lese bok og se film etter å ha lest boken Himmelfallen av samme forfatter.

Filmen er nominert i følgende kategorier:
Beste film
Beste regi (Martin Scorsese)
Beste adapterte manus (John Logan)
Beste cinematografi (Robert Richardson)
Beste klipp (Thelma Schoonmaker )
Beste art direction (Dante Ferretti, Francesca Lo Schiavo)
Beste kostyme (Sandy Powell)
Beste originalmusikk (Howard Shore)
Beste lydmiks
Beste lydklipp
Beste visuelle effekter
 



En film som er å se på norske kinoer i disse dager, er The Descendants. Matt King (George Clooney) får livet sitt snudd på hodet da hans kone havner i koma etter en stygg båtulykke.. Han forsøker så godt han kan å fikse forholdet til sine to tenåringsdøtre og få en mer aktiv rolle i deres oppvekst, samtidig som han finner ut at hans kone har vært utro mot ham. Filmen er basert på en bok av Kaui Hart Hemmings.

Filmen er nominert i følgende kategorier:
Beste film
Beste mannlige hovedrolle (George Clooney)
Beste regi (Alexander Payne)
Beste adapterte manus (Alexander Payne, Nat Faxon, Jim Rash)
Beste klipp (Kevin Tent)





I 2011 var det mye snakk om boken The Help av Kathryn Stockett, eller Barnepiken som den ble hetende på norsk. Minst like stor popularitet tror jeg også filmen med samme navn fikk. Forhåpentligvis får den kanskje en Oscar å smykke seg med?

Filmen er nominert i følgende kategorier:
Beste film
Beste kvinnelige hovedrolle (Viola Davis)
Beste kvinnelige birolle (Jessica Chastain)
Beste kvinnelige birolle (Ocatvia Spencer)





En ekte spionthriller fra John le Carré har blitt filmatisert på nytt (forrige gang denne filmen havnet på lerretet var i 1979). Tinker, Tailor, Soldier Spy, eller Muldvarpen som den heter på norsk, skal vistnok være en meget solid film, og Gary Oldman har fått mye skryt for sin rolle. Du kan se den på norske kinoer i disse dager.

Filmen er nominert i følgende kategorier:
Beste mannlige hovedrolle (Gary Oldman)
Beste adapterte manus (Bridget O'Connor, Peter Straughan)
Beste originalmusikk (Alberto Iglesias)





Stieg Larson trilogi har som kjent blitt filmet på ny i USA, og den første filmen har fått navnet The Girl with the Dragon Tatoo. Jeg er litt på boikott nivå, da jeg synes det er litt unødvendig å lage en "remake" av en allerede helt ny film, men det er nå bare sære lille meg sin mening. Filmen har i det minste fått flere nominasjoner, så da er det bare å vente å se hva den klarer å hente hjem!

Filmen er nominert i følgende kategorier:
Beste kvinnelige hovedrolle (Rooney Mara)
Beste cinematografi (Jeff Cronenweth)
Beste klipp (Angus Wall, Kirk Baxter)
Beste lydmiks
Beste lydklipp




I filmen Albert Nobbs, spiller Glenn Close en kvinne som må utgi seg for å være mann for å beholde hoteljobben slik at hun kan livnære seg i Irland på 1800-tallet. Filmen er basert på på en novelle med samme navn, skrevet av George Moore. Utifra traileren, ser det ut til at Glenn Close har fortjent nominasjonen sin.

Filmen er nominert i følgende kategorier:

Beste kvinnelige hovedrolle (Glenn Close)
Beste kvinnelige birolle (Janet McTeer)
Beste sminke




Det aller siste kapitlet av Harry Potter har fått med seg et par nominasjoner på veien, så gjenstår det å se om det blir mer enn bare nominasjoner.


Filmen er nominert i følgende kategorier:
Beste art direction (Stuart Craig, Stephenie McMillan)
Beste sminke
Beste visuelle effekter




Emily Brontës historie om Jane Eyre fikk plass på enkelte kinoer i fjor, og har gjort seg fortjent til en nominasjon for beste kostyme.

Filmen er nominert i følgende kategorier: 
Beste kostyme (Michael O'Connor)




Filmen Drive har fått mye skryt etter at den kom på kino i fjor. Det ser ikke ut til at romanen med samme navn, skrevet av James Sallis har oppnådd samme popularitet, men hva gjør vel det når en god manusforfatter kan omskape den til noe bra? Filmen handler om stuntsjåføren Driver som har en aldri så liten bijobb som rømningssjåfør om natten.

Filmen er nominert i følgende kategorier:
Beste lydklipp



Har du noen favoritter innfor utdelingen? Jeg må ærlig talt innrømme at jeg har sett de færreste selv, enkelte trenger jeg ikke å se, men det er flere jeg nok kunne tenke meg å få med meg.
Kilde: Filmweb

5 kommentarer:

  1. Jeg kan tenke meg å se flere av disse filmene! Vet du at Hugo Cabret allerede er oversatt til norsk (Oppfinnelsen av Hugo Cabret)?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fant det ut akkurat nå. Jeg var så sikker på at den ikke kom ut før i mars :) Der kan du se!

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Jeg gleder meg til å se warhorse. Det høres ut som en fin film:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har veldig lyst til å se den, men er redd for at den havner i snufse-film kategorien! Jeg er ikke så glad i å gråte på kino...

      Slett

Populære innlegg