mandag 5. desember 2011

Bokbloggturnéen: Himmelfallen av Brian Selznick

I et mylder av bøker som prøver å leve av andres suksesser og popularitet, er det helt vidunderlig når man kommer over noe så anderledes og unikt som jeg følte Himmelfallen er for meg. Velkommen til denne ukens bokbloggturné, jeg er den første som skal omtale boken, i morgen er det egentlig The Labytinth sin tur, selv om det ser ut til at hun har tatt en bloggpause(?). I såfall er det Av en annen verden som skal blogge om den på onsdag.

Helt siden moren hans døde, har Ben følt seg bortkommen. Rose bor sammen med faren sin, og er svært ensom. Da Ben finner en mystisk ledetråd gjemt på morens rom, og muligheten byr seg for Rose, risikerer begge barna alt for å finne det de søker.
Da jeg mottok boken, skjønte jeg først ikke hva dette var. Jeg klarte ikke med en gang koble det til at jeg dette var en bok fra bokbloggturnéen før jeg så pakkseddelen, for boken var så utrolig tykk! Hele 637 sider er boken på, og motivasjonen og tiden min når det gjelder tykke bøker var virkelig ikke tilstede der og da. Etter at jeg hadde kjent bokens tyngde i hendene mine på flere måter i noen sekunder, begynte jeg å bla i den. Det første jeg fant ut var at dette var en meget lovende og spennende bok. For hva er vel ikke mer motiverende enn når en tykk bok består av en masse tegninger, korte kapitler og store bokstaver? Som min datter på 7 år sa: Mamma, denne kan jo jeg også lese. Hun skal nok få lov til å vente litt, selv om hun fint kunne lest boken. Det bør det vel kanskje en modningsprosess til før hun får noe ut av selve historien.

Så en kveld, da jeg rett og slett ikke fikk sove, tok jeg frem Himmelfallen og begynte å lese. Jeg tror jeg var ferdig etter ca. 3 timer. Det føles innmari deilig ut etter 637 sider, så barnslig må jeg innrømme at jeg er. Det gir en liten boost til selvfølelsen og få unna en murstein på så kort tid, og det vil jeg tro at det gjør for de som den faktisk er ment for. Boken har en anbefalt målgruppe på 10-15 år, men det gjør nok ingenting om du er eldre.

Handlingen har jeg nevnt litt om ovenfor. Det som gjør denne boken så unik, er at det er to parallelle historier. Den ene foregår i 1977, hvor vi møter Ben, Rose lever i 1927. Hva er så spesielt med det sier du? Jo, for hele historien om Rose er tegnet! Her ser dere et utdrag fra begynnelsen av boken, fra amazon.com.


Det skrytes av at "Himmelfallen er et mesterverk og et manifest fra en usedvanlig begavet og visjonær kunstner" og jeg er helt enig i det. Historien i seg selv er ikke så unik, men den er overraskende og jeg klarte ikke å se for meg hvor det skulle ende. Når du i tillegg får "filmatisert" halve boken gjennom tegninger, så er det verdt hvert eneste sekund. Dette er en bok som jeg tror kan motivere flere anti-lesere, selv om den med en gang kan virke avskrekkende med sin tykkelse. Lærere, dette er noe der børe tipse elevene deres om, og for engelsklærere: den engelske versjonen, Wonderstruck, bør absolutt sjekkes ut (jeg har ikke gjort det selv). Her er det mange sider lesemotivasjon og originalitet.

Jeg måtte diskutere litt med meg selv når det gjaldt hvilken vei terningen skulle trille. For meg, som en voksen leser ville det vært naturlig å gi en femmer, rett og slett fordi historien ikke er rettet mot meg og blir litt tynn. Men siden det er og annet år siden jeg var i aldersgruppen så fant jeg ut at det jo måtte være utgangspunktet mitt, og slenger på en prikk til. Les, se og nyt!


Tørre fakta:
Utgitt: 2011
Forlag: Cappelen Damm
Oversetter: Johan Grip
Sideantall: 637 sider (innbundet)
Originaltittel: Wonderstruck (2011)
ISBN: 9788202362324
Kilder: Anmeldereksemplar fra Cappelen Damm

5 kommentarer:

  1. "Lærere, dette er noe der børe tipse elevene deres om, og for engelsklærere: den engelske versjonen, Wonderstruck, bør absolutt sjekkes ut (jeg har ikke gjort det selv)."

    Notert:)

    SvarSlett
  2. Fantastisk omtale! Skal leses :-)

    SvarSlett
  3. For en flott omtale :D Jeg husker ikke nøyaktig hva jeg noterte ned i min omtale, men den var ganske glødende(min tur 8.desember). En vidunderlig bok!

    SvarSlett
  4. Forhåndsskrev innlegget, anmeldelsen ligger der ute! :)

    SvarSlett
  5. Jeg har så lyst til å lese denne! Veldig fin anmeldelse, =3 Ha fortsatt en fin søndag!

    SvarSlett

Populære innlegg