lørdag 17. desember 2011

Anmeldelse: Doktor Proktors Prompepulver av Jo Nesbø

Min første Jo Nesbø-bok (jeg har jo sagt at jeg har vært elendig på å lese kjente norske forfattere) ble den vanvittige boken om Doktor Proktor, den bittelille rødhårede Bulle og Lise. Målet var et kapittel med høytlesning hver kveld for min datter, noe vi aldri klarte å holde. Det ble bare ett kapittel til! Og et til! "Mamma, les et kapittel til, vær så snill!" Med andre ord, ikke det beste alternativet for nattesøvnen, men du så morsomt det var!

Da har jeg jo allerede avslørt hva jeg/vi syntes om boken. Men når det er så fornøyelig som dette var, så klarer jeg ikke å holde meg. Her er det rom for å lage morsomme stemmer slik at karakterene blir enda mer spennende, her er ville og utrolige hendelser og selvsagt årsaken til at vi fortsatte og fortsatte ut i de sene nattetimer (tja, en liten overdrivelse kanskje?) - nemlig at hvert kapittel sluttet med en aldri så liten cliffhanger.

libris.no
Boken består av en samling herlige karakterer. Doktor Proktor er en "gal" professor som bor i slitent hus med en hage med veldig høyt gress. En dag flytter Bulle, en bitteliten (av vekst) gutt med knallrødt hår inn ved siden av, og han blir bestevenn med Lisa, nabojenta. Sammen skal de selge prompepulver til barna i området, til 17. mai, en en av de mange mislykkede oppfinnelsene Professor Proktor har kommet opp med (det skulle egentlig være et anti-prompemiddel). Etter det blir livene deres aldri det samme, slik som det skal være i slike historier.

Dette er absolutt en bok som må leses for barna. Min datter er syv år, og hun elsket boken (hun er kresen når det gjelder høytlesning). Anbefalt alder er 6-15 år (og så oss voksne selvsagt). Den er et funn for både store og små, og jeg gleder meg til å ta fatt på de to andre bøkene, Doktor Proktors tidsbadekar og Doktor Proktor og verdens undergang. Kanskje.

For å gi dere en smakebit, gjengir jeg beskrivelsen på baksiden av boken:
Det var en gang en nydelig prinsesse som bodde i et slott omgitt av en enorm hage med de vakreste roser og orkidéer.

Men det er en helt annen historie.
Denne derimot, handler om promping.
Ikke sånne små smygere du lurer ut uten at noen merker det. Neida. Her snakker vi kanonsmell, promper som brenner hull i buksa og sender små gutter ut i verdensrommet - og tilbake igjen. Og så handler det litt om onde tvillinger, mongolske vannrotter, lange karamellpuddinger og enda lengre kvelerslanger. Men aller mest handler det om hva som skjer når knøttlille Bulle med ildrødt hår flytter inn i Kanonveien og møter Lise og en nesten gal professor en solfylt dag like før 17. mai.

En historie om verdien av vennskap promping.

Utgitt: 2007
Forlag: H. Aschehoug & Co.