torsdag 29. desember 2011

Lesemål 2012

Etter å ha diskutert med meg selv i det vide og det brede, så setter jeg opp følgende lesemål for 2012. Opprinnelig hadde jeg bestemt meg for å ikke ha en eneste utfordring i år (siden det gikk veldig dårlig med disse i 2011), men et eller annet sted på veien gikk det forferdelig galt... Kall det inspirasjon, kall det galskap... Jeg regner med at 30/12 2012 blir en sorgens kapittel når jeg ser alle målene rakne, men da har jeg i det minste forsøkt!


Målet mitt er å lese 15 dystopiske romaner.



Følgende bøker skal leses innen 31/12-2012 fra min bokhylle.
Dette gjelder kun bøker som står der allerede pr. 1/1-2012.
  1. "Deilig er jorden, merkverdig er Guds himmel" av Mary Clark og Carol Higgins
  2. "Jeg savner deg, jeg savner deg!" av Peter Pohl
  3. "Moonraker's Bride" av Madeleine Brent
  4. "Envy" av J.R. Ward
  5. "Eremittkrepsene" av Anne B. Ragde
  6. "The Help" av Kathryn Stockett
  7. "The Story of a Beautiful Girl" av Rachel Simon
  8. "Alice I Have Been" av Melanie Benjamin
  9. "Emma" av Jane Austen
  10. "Seven for a Secret" av Victoria Holt
  11. "Far de Goirot" av Honoré de Balzac
  12. "A Clash of Kings" av George R.R. Martin
  13. "A Storm of Swords" av George R.R. Martin
  14. "A Feast for Crows" av George R.R. Martin
  15. "Det som er mitt" av Anne Holt
  16. "Slangebæreren" av Unni Lindell
  17. "The God of Small Things" av Arundathi Roy
  18. "Mammutjegerne" av Jean M. Auel
  19. "Hotellet på hjørnet av bitter og søt" av Jamie Ford
  20. "Hobitten" av J.R.R. Tolkien
  21. "Delirium" av Lauren Olivier
  22. "1984" av George Orwell
  23. "Skandale i Bøhmen og andre Sherlock Holmes eventyr" av Sir Arthur Conan Doyle
  24. "Dracula" av Bram Stoker
  25. "Bel-Ami" av Guy de Maupassant
  26. "Oliver Twist" av Charles Dickens
  27. "Bleak House" av Charles Dickens
  28. "Min kamp 1" av Karl Ove Knausgård
  29. "Skumring over landskapet" av Kazuo Ishiguro
  30. "Thirteen Hours" av Deon Meyer
Charles Dickens fyller 200 år!
Som så mange andre, henger jeg med på Dickens-lesning i år. Jeg legger lista lavt, og har planer om å lese minst 3 romaner.


Torbjørn Egner fyller 100 år!
Nok et jubileum, og her blir det masse god lesing for min datter tenker jeg!
  1. Klatremus og de andre dyrene i Hakkebakkeskogen
  2. Folk og røvere i Kardemomme by
  3. Karius og Baktus
  4. Jumbo som dro ut i byen
  5. Da Per var ku
  6. Tommy og elefanten
  7. Barna i Humlegata
  8. Truls og Kari: en liten bok for store og små
  9. Truls og Kari kommer til den store byen
  10. Truls og Kari i en store digre skauen
Bjørnstjerne Bjørnson
Jeg skal lese minst 4 skuespill av Bjørnstjerne Bjørnson

The Song of Fire and Ice
Det er på tide å dykke ned i denne serien en gang for alle. Første boken har jeg lest, se neste 4 gjenstår.
  1. A Clash of Kings
  2. A Storm of Swords
  3. A Feast for Crows
  4. A Dance with Dragons
10 norske, moderne forfattere
Det er ikke til å skjule at jeg har lest veldig lite av kjente norske forfattere fra vår tid, så Nesbø, Egeland, Knausgård, Holt & co, her kommer jeg!
  1.  
Nynorsk
To bøker SKAL leses på nynorsk i år.
  1.  
Les en debutant
Jeg henger meg på Bokelskerinnens utfordring om å lese en norsk debutant hver måned.

Lesesirkel 1001 bøker
Jeg henger meg også med på Lines biblioteks lesesirkel, litt spent på om jeg rekker dette, men...
  1. "Store forventninger" av Charles Dickens (29. januar)
  2. "Cold Comfort Farm" av Stella Gibbons (26. februar)
  3. "Ringeren i Notre Dame" av Victor Hugo (25. mars)
  4. "The Moonstone" av Wilkie Collins (29. april)
  5. "Trainspotting" Irvine Welsh (27. mai)
  6. "Anna Karenina" av Lev Tolstoj (24. juni)
  7. "Den hemmelige historien" av Donna Tart (31. juli)
52 noveller på 52 uker
Jeg vet ikke om Boklesebloggen kjører denne i 2012 også, men om hun gjør det, er jeg med. 1 novelle i uken skal jeg vel klare...
  1.  
Pensum
Det er 4 bøker jeg skal lese i dette semesteret i engelsk 3, som en del av temaet The Empire writes back. Det blir nok flere bøker til høsten, og om studieplanene mine blir som jeg har tenkt, er det en viss fare for at alle utfordringene mine her kommer til å kollapse. Men, den tid, den sorg...
  1. "Heart of Darkness" av Joseph Conrad 
  2. "Things Fall Apart" av Chinua Achebe
  3. "Disgrace" av J.M.Coetzee
  4. "The God of Small Things" by Arundhati Roy 
Bøker fra alle verdens hjørner
Inspirert av Migrating Coconuts, kommer jeg til å gjøre noe av det samme. Jeg har lenge hatt lyst til å lese bøker fra forskjellige deler av verden. Dette blir ikke en utfordring for 2012, denne blir nok lenger, og jeg har allerede lest flere bøker som kommer med her. Det holder ikke bare at forfatteren kommer fra landet, men handlingen må også være lagt til forfatterens eget land, og aller helst innen moderne tid.
  • Australia - Tomorrow When the War Began av John Marsden
  • Danmark - Gutten i kofferten av Kaaberbøl & Friis
  • England - En dag av David Nichols
  • Finland - Tordengudens sønn av Arto Paasilinna
  • Jugoslavia - Zlatas dagbok av Zlata Filipovic
  • Norge - Berlinerpoplene av Anne B. Ragde
  • Pakistan - The Reluctant Fundamentalist
  • Romania - Til salgs: Mariana 15 år av Iana Matei
  • Skotland - Divided City av Theresa Breslin
  • Sverige - Potensgiverne av Karin Brunk Holmqvist
  • Tyskland -Høytleseren av Bernhard Schlink
  • USA - Winter's Bone av Daniel Woodrell
  • USA - indianere - The Absolute True Diary of a Part-Time Indian av Sherman Alexie

4 kommentarer:

  1. Vurderer å lage mål selv, men som deg er jeg elendig til å holde dem... Må tygge litt mer på den, kjenner jeg.

    Apropos nynorske bøker - har du lest Song for Eirabu-bøkene? Den første kom vel for 2 1/2 år siden, og i 2012 kommer bok nummer to. Norsk, knallbra fantasy. Så hvis du ikke har lest, så anbefaler jeg å lese. Aina Basso sine bøker er også bra, hun kommer også med ny i 2012.

    Lykke til med målene! Vi skal heie på deg!

    SvarSlett
  2. Takk for tips, Elin, de skal jeg sjekke ut :)

    SvarSlett
  3. Jeg håper du får tid til å blogge om alle disse bøkene, for her var det mye spennende! Alle bøkene du har på pensum har jeg også tenkt å lese, selv om jeg kanskje ikke rekker det i 2012. Jeg rakk "bare" 28 noveller i årets novelleutfordring, men kommer til å fortsette neste år uten at jeg har satt det opp som et eget mål.

    Så gøy at du er med på lesesirkelen! Jeg fant flere nye favoritter blant årets lesesirkelbøker, og satser på at det samme skjer neste år.

    Lykke til med målene!

    SvarSlett
  4. Her har du mye å glede deg til. En del av bøkene på listen din har jeg også lyst til å lese. Jeg har kommet ca. 10 prosent i den tredje Martin-boken, så den må fullføres i løpet av vinteren. Balzac og Dickens skal jeg lese mer av, og Things Fall Apart blir nok en av bøkene jeg leser i forbindelse med "Jorden Rundt"-utfordringen.

    Du kan glede deg til Anna Karenina og Den Hemmelige Historien, de er to av mine store favoritter. Fine mål =)

    Husk at det viktigste er at du prøver, og koser deg mens du prøver. Om ikke alle målene er nådd neste desember, så gjør det ingenting! Men jeg tror du har mange gode leseropplevelser i vente.

    SvarSlett

Populære innlegg