søndag 18. desember 2011

Bokanmeldelse: Tomorrow When the War Began av John Marsden

Den siste boken jeg hadde som pensum før eksamen, var Tomorrow When the War Began, skrevet av australske John Marsden. Den første australske roman jeg har lest faktisk. Boken er første bok i en serie, og jeg grudde meg til å begynne på den. Flere i klassen klaget stort over at boken var så kjedelig, den var så dårlig og det hjalp ikke at jeg hadde veldig liten tid til å bli ferdig med den. Det å skulle lese en treg og dårlig bok under press, er ikke min sterke side. Så da er det jo bra at smaken er som baken?

For heldigvis for meg, så fant jeg ikke boken kjedelig i det hele tatt. Jeg brukte en og en halv dag, og vips så var jeg ferdig med den. Dette er ikke nødvendigvis stor litteratur, men det er en ungdomsbok med spenning og driv i seg fra begynnelse og slutt, og den gir deg litt tanker rundt temaet.

Boken handler om syv ungdommer som drar på camping ute i bushen, istedet for å delta på det årlige markedet i byen. Når de kommer tilbake er det eneste de finner, døde dyr. Alle er borte. Etterhvert forstår de at de har blitt invadert og at nå er det krig. Alle innbyggerne er tatt til fange. Ellie og hennes venner må nå overleve uten å bli tatt av fienden, og etterhvert gjøre et forsøk i å kjempe mot fienden.

En grunn til at denne historien appellerte til meg, var at flere ganger når jeg har vært avgårde på et eller annet, hvor jeg har befunnet meg "i en boble", avsondret fra alt annet som skjer, så har tanken falt meg inn at nå kunne alt ute i verden endret seg uten at jeg hadde fått det med meg. Så scenarioet om å dra ut på camping, langt borte fra samfunnet for så komme tilbake til full krig eller lignende, har alltid vært en litt syk tanke som har lusket bak i hodet mitt. I denne boken skjer det jo faktisk, og var en av grunnene til at jeg opprinnelig (før de andre delte sin misnøye) hadde lyst til å lese boken og at den faktisk sto på ønskelisten min før jeg fikk pensumlisten i høst.

Boken ble filmatisert i fjor, og gikk på norske kinoer uten de altfor gode kritikkene, hvis jeg ikke husker feil. Bok nummer to kommer ut som film i 2012. Jeg må jo selvsagt se filmen snart, for å se om den var noe brukbar, både kun som film, og som en fortolkning av boken. Utifra traileren virker det som om det er puttet inn litt mer action. Men det er en trailer som skal selge filmen, så det kan hende at inntrykket mitt blir feil.

Noe som faktisk er et pluss for snodige lille meg, er papirkvalitet og hvordan boken er sydd sammen, av alle ting. Måten papiret kjentes mot fingrene, hvordan det lager en knitrelyd og hvordan den ble bulkete fordi den var sydd i ryggen, gjorde at den ble ekstra god å holde i der jeg krøllet meg sammen på sofaen. Når jeg nå åpner boken, ser den virkelig lest ut, på en god måte. Ja, jeg vet. Jeg er litt rar (og stolt av det).

Kanskje på tide å spore tilbake på selve handlingen i boken? En av kommentarene mot boken, er at det er usmakelig å la ungdommer nyte krig. Jeg fikk inntrykk av at de nøt det i det hele tatt. Spørsmålet blir jo: Hvordan ville du taklet det i en slik situasjon. Jeg har selv tenkt mye på tanken (nå virker det som om jeg er fiksert på faren for krig, noe som ikke er tilfelle, jeg lover) etter at vi diskuterte litt på skolen hvordan vi ville reagert under andre verdenskrig. Ville vi gjemt oss eller kjempet? Jeg synes det er en interessant tanke. Nå er dette selvsagt en spenningsroman, en fiksjon, men allikevel fikk det meg til å tenke litt på spørsmålet igjen. Svaret vet jeg nok ikke før jeg står i situasjonen, noe jeg satser på at jeg aldri kommer til å gjøre. Enkelte spørsmål kan jeg fint filosofere over uten å måtte finne fasiten på.

Bok nummer to skal kjøpes inn på nyåret og det er hele syv bøker i serien. Det blir spennende å se om bøkene klarer å engasjere meg hele veien igjennom. Det er mye som skal skje i en krig når det er så mange bøker, uten at det skal føles som en gjentagelse. Utifra det jeg har lest om den, så klarer den å holde nivået oppe. Om jeg er enig gjenstår selvsagt å se.

Utgitt: 2006 (opprinnelig utgitt 1993)
Forlag: Scholastic
Sideantall: 277 sider (pocket) + 1. kapittel i bok nr. 2 The Dead of Night