tirsdag 28. juni 2011

Leseplaner uke 26

Da har denne uken startet med et brak. Barnebursdag, 13 barn i alderen 6-7 år med høyt aktivitetsnivå! Skal love dere at jeg like gjerne kunne satt opp håret i en stram knute og satt briller på nesen. Følte meg i allefall som en ganske streng tante innimellom, og det var nødvendig. Men samtidig så er det noen søte barn også, som gjerne tar en liten prat med deg på tomannshånd.  Så nå skal jeg sette meg ned og lese ferdig Potensgiverne av Karin Brunck Holmqvist og koble helt ut. DET har jeg virkelig fortjent nå kjenner jeg.

Ellers denne uken, skal det bli spennende, siden lesesirkelen jeg har startet opp skal møtes første gang denne onsdagen. Gleder meg til å høre hva slags forslag til bøker de andre har, og bare skravle bøker med andre bokentusiaster.

Forrige uke ble det ikke så mye lesing. Leste ferdig A Visit from the Goon Squad av Jennifer Egan, en bok som ikke ga meg den store inspirasjonen. Snek inn Lokket av mørket av Rhyannon Byrd, bare for å gi hjernen min litt ferie fra tenking.

Ellers så har jeg i flere uker hatt planer om å lese Jane Austens Emma, men jeg har liksom ikke helt kjent at jeg har lyst til å starte, akkurat nå. Da skal jeg heller fokusere på å lese Historikeren av Elizabeth Kostova. Hører stadigvekk at folk og bloggere (som om det er to helt forskjellige ting, he he) referer til boken, og siden det er en bok jeg har lånt av min søster, så er det vel på tide at jeg får begynt på den. På lydbokfronten går det litt tregt. Siden det er skoleferie, er det sjelden jeg får lyttet når jeg kjører bil siden jeg ikke kjører alene, og det er kanskje ikke alt som passer for små barneører. Jeg er straks ferdig med Noen kjenner mitt navn av Lawrence Hill, og vurderer enten En dåre fri av Beate Grimsrud, eller De tre musketerer av Alexandre Dumas.

Forrige ukes innkjøp av bøker ble ikke så stort som uken før der, men det skulle bare mangle (berserkergang i brukthandel). Et par bøker ble det dog, selv om noe av det var ikke akkurat planlagt. Jeg er medlem av bokklubben Nocturne, i regi av Harlequin Forlag. Der fikk jeg tilbud om å velge to bøker gratis for en stund tilbake, og nå ser det ut som om jeg ble abonnent i en ny bokklubb hos Harlequin. For plutselig dalte det to bøker ned i postkassen  min med et velkommen til Spenningsbokklubben deres, eller hva det nå enn het.Ellers takk, men nei takk er svaret mitt til det. Har akkurat fått et nytt tilbud om to gratis bøker, men tenker at jeg står over den fristelsen jeg, det må være den lille skriften jeg har oversett et eller annet sted (selv om det strengt tatt var i forbindelse med en spørreundersøkelse hvis jeg minns rett)... Bøkene jeg fikk, var Iskald jakt  av Carla Neggers og Sporløst av Brenda Novak. Har ingen formening om hva slags bøker det er, foruten at det er krim og at de begge visstnok er New York Times bestselgere. For ikke å glemme, de er begge bok nummer fire i to forskjellige serier! Jippi! Betyr det at jeg må kjøpe alle de andre bøkene før, for at jeg skal få noe ut av bøkene?

For en stund tilbake tegnet jeg meg også opp for et abonnement på lydbokklassikere til en rimelig penge, og fikk akkurat velkomstpakken min, Anna Karenina og De tre musketerer. Det aller siste tilskuddet til bokhyllen min var Shakespeare og Murakami. Jeg har veldig lyst til å dra på Thesbiteatrets fremføring av Vintereventyret, eller The Winter's Tale av William Shakespeare, og fant ut at det var et Shakespearestykke jeg ikke kjente til. Derfor har jeg kjøpt boken. Nå blir det nok ingen forestilling på meg heller ser det ut til, men det ble da i allefall en Shakespeare-bok ut av det! I pakken så "snek" Murakamis Norwegian Wood seg på mystisk vis med... Og der stopper det, for denne gangen. Skal ikke nevne noe om posesalg hos Biblioteket og skattepenger *plystrer stille mens jeg sparker litt forsiktig med stortåen i bakken*.

2 kommentarer:

  1. <3 Historikeren! Storkoste meg med den:)

    Apropos lesesirkel; jeg har alltid hatt lyst til å være med i/starte en lesesirkel. Syns det høres så koselig ut;) Så inspirert av bokblogging har jeg nå tatt grep, og fått med tre andre. Etter planen starter vi opp til høsten. Er imidlertid ny på dette, så lurer litt på hvordan dere gjør det? I fht hvor ofte man møtes, hvilke bøker man velger etc?:)

    SvarSlett
  2. Jeg vet ikke så mye selv ang. lesesirkel, siden vi skal finne ut av det i morgen. Føler meg passe grønn på dette, men skal bli spennende. Tror at det blir litt opp til hva som passer gruppen, hvilke bøker dere liker og hvor ofte man kan og ønsker å treffe. Vet at noen har møttes hver uke (!) mens andre møtes kun annenhver måned.

    SvarSlett

Populære innlegg