søndag 17. juni 2012

En smakebit på en søndag: Anna Karenina av Leo Tostoj

Da er man i gang med den godeste Anna K, i forbindelse med lesesirkelen hos Lines Bibliotek som skal være ferdig til neste søndag. Jeg har lyttet til den på lydbok i fjor, sett teaterforestillingen nå nylig, så det er litt gøy å endelig lese boken helt selv (selv om tiden som vanlig ikke er helt på min side). Her er en smakebit fra boken. Det er en eldre versjon fra 1974 og boken er i 2 deler. Smakebiten kommer fra del 1.


Et øyeblikk senket hun ansiktet, og det hånlige glimtet i øynene sluknet; men ordet "elsker" opprørte henne igjen. hun tenkte: "Elsker? Kan han elske kanskje? Hadde han ikke hørt av noen at det var noe som het kjærlighet, ville han aldri ha brukt det ordet. Han aner ikke hva kjærlighet er for noe."
s. 163
En smakebit på en søndag er i regi av bokbloggen Flukten fra virkeligheten. For flere smakebiter eller for å finne mer ut om reglene, ta en tur innom og se!

18 kommentarer:

  1. Høres kjempespennende ut:). Jeg har forresten samme versjon av Anne Karenina som deg.

    SvarSlett
  2. takk for fin smalebit :)
    eg har så lyst å lese Anne Karenina, og gleder meg til å se filmen snart

    SvarSlett
  3. Tack för smakbiten! Det är ju en riktig klassiker

    SvarSlett
  4. Tusen takk for smakebit:-) Denne boken har jeg veldig lyst til å lese. Ha en fortsatt fin dag:-)

    SvarSlett
  5. Takk for smakebiten!:) Leser også på denne boken, er spent på om jeg rekker å bli ferdig i tide, er jo ikke en liten bok:) Koser meg med den da:) Ønsker deg en fin søndag videre:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg sliter med å bli ferdig i tide, hvis jeg da ikke plutselig får masse tid til overs! Men, den som gir seg har tapt!

      Slett
  6. Dette er en strålende bok :-)

    SvarSlett
  7. Leste denne for veldig mange år siden. Må nokså beklemt innrømme at jeg ikke likte boka i det hele tatt... Kanskje jeg var for ung? Har en følelse av at den ikke kommer på leselista mi i overskuelig fremtid heller... Uffda.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker den veldig godt, men du må nok ha rett forståelse og forventninger til den. Selv om den kan virke som en romantisk historie ved første øyekast, så er den ganske mørk og ærlig. Man lever ikke lykkelig i alle sine dager.

      Slett
    2. Det er ikke umulig at du ville fått en annen opplevelse av boken nå! Dette er en bok som forandrer seg litt for hver gang du leser den :)

      Slett
  8. Takk for smakebiten:) Har selv lyst å ta for meg den boken av Leo Tostoj:)

    SvarSlett
  9. Husker med litt gru lesninga av denne for noen år tilbake, den var ikke for meg (i motstening til Dr. Zhivago). Håper du koser deg med boka. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har veldig lyst til å lese Dr. Zhivago, har bare sett filmen. Elsker Anna Karenina jeg da :)

      Slett
  10. Kjempefin smakebit! Det er lenge siden jeg leste Anna Karenina nå, for øvrig samme utgave som du har, men jeg husker at jeg likte den godt.

    SvarSlett
  11. Jeg har lest denne før, så jeg valgte å hoppe over den i lesesirkelen. men det kan jo være jeg skriver litt om den en dag for det.
    Det er en fin bok, bare veldig lang :-)
    God søndag!

    SvarSlett
  12. Jeg har lyttet den engelske lydboken halvferdig, men må nok hoppe over denne nå selv om jeg hadde tenkt til å delta på Lines lesesirkel.

    SvarSlett
  13. Smakebiten fikk meg til å ha lyst å lese boken på nytt, en fantastisk roman!

    SvarSlett

Populære innlegg