mandag 11. juli 2011

Leseplaner uke 28

En helg med 24 timers lesing, har ikke gjort at jeg har gått lei av bøker, og jeg ser frem til nye og spennende historier og verdener. Denne uken tror jeg at jeg skal gjøre meg ferdig med alle påbegynte bøker.  

Historikeren, som jeg har holdt på med lenge er en av de. Jeg kommer virkelig ikke inn i boken, selv etter over 150 sider og jeg merker stadigvekk at jeg mister interessen. Men boken skal ikke seire over meg altså! Jeg er for sta til å gi opp, for den er jo ikke dårlig heller. Under lesemaratonet begynte jeg på Juliet, Naked av Nick Hornby, men ga opp ganske raskt. Mest fordi jeg begynte å bli så trøtt, og bokstavene var så små. Trøtthet og mysing (orket ikke lete etter brillene mine) truer faretruende med søvn, så boken ble byttet mot boken jeg fortsatt leser, nemlig Husker dere meg ikke? av Sophie Kinsella. Ny i CD-spilleren i bilen blir En dåre fri av Beate Grimsrud. Jeg leste en novelle av Neil Gaiman under lesemaratonet, og jeg kommer til å fortsette med å lese i novellesamlingen hans Fragile Things. Det fine med noveller er jo at man kan snike de inn her og der, så jeg burde bli flinkere til å lese forskjellige samlinger.

Jeg tenker dette holder mer enn nok jeg. I dag har solen kommet , det er deilig å varmt ute, så litt strandliv og andre sommerferieaktiviteter må vel også skvises inn? Skulle det derimot bli lesetid til overs, har jeg akkurat lånt alle bøkene om Sherlock Holmes av mamma. Jeg har rett og slett tenkt å ha et helt Sherlock Holmes-maraton for meg selv en dag (eller, det blir vel snakk om flere dager for å være helt ærlig)! Jeg har lenge hatt lyst, men ble litt inspirert av Neil Gaiman-novellen jeg akkurat leste, A Study in Emerald. Den stammer nemlig fra Sherlock-novellen A Study in Scarlet, så da må jeg jo selvsagt sammenligne! Jeg tror at et par av tingene jeg ikke forsto i Gamians novelle kan få en oppklaring når jeg kjenner til opprinnelsen dens.


Noen nyanskaffelser har ikke vært til å unngå helt. Jeg klarte å styre meg i Sverige, og kom meg ut med kun lydboken Spilleren av Fjodor Dostojevskij. 49,- for en hel masse norske bøker og lydbøker ... det er farlig det, som Ludvig ville sagt. Men heldigvis hadde jeg et stramt budsjett å feriere for, så det var egentlig ikke rom for noen bøker. Men av prinsipp måtte jeg jo kjøpe én, og så noterer jeg meg det bak øret at neste gang jeg eventuelt skal på svenskeshopping...


En annen bok jeg har kjøpt, var The Giver av Lois Lowry. Planen var å lese den under maratonet. Dette er en bok jeg har gledet meg til lenge, og jeg ble ikke skuffet! Jeg skal skrive mer om den (og flere andre bøker) om noen veldige strakser...

Det som sårt trengs nå, er å få ordnet med bokhyllene mine. Jeg har kjøpt lister, de er kuttet opp, og de bare venter på å bli skrudd opp. Jeg har nemlig tenkt å lage hyller mellom bokhyllene, for å utnytte mest mulig plass. Det eneste som mangler nå er rett verktøy og stor dose tålmodighet... Noe sier meg at det siste blir det vanskeligste!?!

Ha en fortsatt god sommer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg