søndag 3. juli 2011

En smakebit på en søndag: "Historikeren" av Elizabeth Kostova

Dagens smakebit kommer fra boken "Historikeren" som jeg akkurat har begynt på. Foreløpig har travle dager gjort at jeg ikke helt har fått kommet skikkelig i gang, men nå er alle forpliktelser lagt bak meg, og jeg kan bare nyte resten av sommeren.
"Deretter tidde han og ble stående med ansiktet vendt mot vinduet, nesten som om han ville at jeg skulle følge blikket hans. jeg hadde en barnaktig følelse av jeg ikke burde gjøre det - at det kanskje kunne være en felle, så jeg så på ham i stedet, og ventet. Og da så jeg, som om det var meningen hans at det grå dagslyset skulle falle på den, halsen hans over den dyre skjortekragen. på siden av den kraftige halsen var det to små stikksår med brune skorper, ikke nye, men heller ikke fullt leget, som om han hadde stukket seg på to like torner, eller blitt påført to stikk med en spiss kniv."
side 51
Hvis du ønsker å delta selv eller vil lese flere smakebiter, besøk bloggen Flukten fra virkeligheten og les mer om denne utfordringen.

3 kommentarer:

  1. Han hadde sikkert stukket seg på to torner samtidig ;) Herlig smakebit. Denne mursteinen har jeg i bokhylla på lån fra min tante som ikke klarte å fullføre den(hun mistet interessen, håper jeg liker den!).

    SvarSlett
  2. Jeg sliter litt med å komme skikkelig i gang med den. Det er så mye jeg føler at jeg snart må få litt forklaring på, samtidig som forfatteren bruker noen setninger som er så lange at jeg knapt husker hvordan den startet... Det er mange som liker den, og jeg har fortsatt mye igjen. jeg vil så gjerne like den selv, så håper at det løsner snart... Har brukt snart to uker på 7 kapitler :/

    SvarSlett
  3. Lange setninger er en veldig uting spør du meg. Det lærte jeg tidlig av min norsklærer som nok hadde rettet en av mine fantastiske stiler.

    Her har det heller ikke vært tid til så mye lesing. Først var det bryllup også ble det dessverre en begravelse så jeg har ikke lest eller blogget noe på en god stund.

    SvarSlett

Populære innlegg