lørdag 16. juli 2011

Bokanmeldelse: "Husker dere meg ikke?" av Sophie Kinsella

Som en avslutning på lesemaratonet forrige helg, startet jeg på denne romanen, Husker dere meg ikke? av Sophie Kinsella. Den handler om Lexie som våkner på sykehuset og tror at det er 2004. Sjokket er stort når det viser seg at det har gått tre år, tre år som hun overhode ikke kan huske! Det siste hun husker er en bytur med venninnene sine, hvor kjæresten ikke møtte opp og hun falt og slo hodet. Nå våkner hun opp til det perfekte liv. Hun er gift med en utrolig kjekk millionær, hun er sjef for avdelingen hun jobbet i, hun bor i en enorm leilighet, tennene er ikke lenger skjeve og hun har dyre merkeklær. Hva mer kan man ønske seg? Eller...

Dilemmaet til Lexie er nå: Hvem kan hun stole på når det gjelder å finne ut hvem hun kan stole på for å finne ut av hva som har skjedd med henne de tre siste årene? Hvem juger og hvem snakker sant? Er tilværelsen virkelig så bra? Hvordan har hun blitt den personen hun plutselig ser ut å være nå? Med andre ord, en ganske standard oppskrift, men den fungerer som underholdning. For dette er en fornøyelig roman, selv uten de store overraskelsene og en god dose forutsigbarhet. Lexie får plutselig mulighet til å se på det livet hun lever utenfra, og med overfladiske mennesker som er mer fortvilet over all sladderen hun har glemt, og en mor som sammenligner tap av hukommelsen med å ofte glemme ting, så er det fritt fram for mange flaue og morsomme episoder. Språket flyter lett og greit, og over 400 sider fyker avgårde i en fei!

Se også min "smakebit på en søndag" fra denne boken.

Sommerlitteratur for meg, er bøker jeg kan kose meg med, samtidig som jeg kan forstyrres av barns uendelige "se på meg nå, mamma!", og som jeg kan starte og legge fra meg mange ganger uten at jeg mister tråden. Dette er den perfekte sommerromanen utifra disse kriteriene. Så med stikkordene: Målgruppe jenter/kvinner, sommerroman og underholdning i bakhodet, får denne terningkast 5.

Utgitt: 2010 (første gang på norsk 2009)
Forlag: Gyldendal
Oversetter: Vibeke Saugestad