mandag 4. juli 2011

Leseplaner uke 27

Jeg kan ikke skryte på meg at lesing er det som har vært hovedfokus denne uken. Jeg skulle akkurat påstå at jeg bare har lest en side her og en side der i Historikeren av Elizabeth Kostova, men så innså jeg at det var jo løgn. Jeg hadde nemlig en ultimat sløvedag her om dagen, hvor jeg leste ut Mørkets elsker av J.R. Ward på nesten en dag (anmeldelse kommer sånn helt plutselig her i bloggen). Så da har jeg jo rukket å lese en hel bok + 50 sider i en annen (som strengt tatt har hele 830 sider til å lese...), og det er da ikke så dårlig.

Lesesirkelen  "min" har møttes for første gang denne uken. Det ble en dag med strålende sol, camping og strand. Barna var med (vi har tilsammen 6 barn i samme alder), og de storkoste seg i vannet og på lekeplassen, mens vi damene skravlet om alt mellom himmel og jord (slik det gjerne blir når 6 hunnkjønn samles på et sted). Men det ble også en hel del om bøker! Mange bøker man ikke hadde hørt om ble nevnt, og nok en gang må jeg innse at jeg må få et langt liv, skal jeg rekke å lese alt som finnes der ute. Det er veldig spennende med mange forskjellige leseerfaringer og smak, og jeg gleder meg til å snoke i de andres bokhyller. Vi bestemte oss for å lese Høytleseren av Bernhard Schlink, så den er herved bestilt. Neste gang vi skal møtes er i august, og jeg tror jeg drøyer boken litt, slik at det ikke går så lang tid mellom lesingen og møtet.

Et par nye bøker til bokhyllen min (som nå renner over, bokstavelig talt) ble det også denne uken. Det sier seg jo selv når man må inn i en bokhandel for å se om de har boken til lesesirkelen og ikke har det! Så da ble det bok nummer 1, 2 og 6 i vampyrserien Den sorte dolks brorskap av J.R. Ward. Et par barnebøker har også funnet veien inn i huset. Min datter fylte 7 år på lørdag, og av meg fikk hun den lille grøsserboken, og takket være bestemor kom Jo Nesbøs Doktor Proktors prompepulver endelig under vårt tak. Jeg gleder meg til å lese den! Datteren min var veldig fornøyd med grøsserboken. hun ligger og leser i den hver eneste kveld før hun skal legge seg. Stor lykke ble det da det i et dikt ble konstatert at det er spøkelser som roter på rommet! Da var det plutselig ei som fikk et nytt argument mot det manglende gulvet og det noe klumpete vegg-til-vegg teppet som foreløpig er der inne... "Det var ikke meg, mamma, det var spøkelsene!" Så spøkelser: "Kan dere være så snill å slutte med dette rotet deres???"

Leseplanene mine denne uken kommer nok å være og fullføre Historikeren, og til helgen er det lesemaraton! Da skal jeg være med og lese i 24 timer. Et stort lager med koffeindrikk (blir aldri gammel nok til å drikke kaffe) må nok hamstres inn, og så skal jeg være flink pike og sove masse i dagene før! Jeg har planer om å lese The Giver av Lois Lowry, og eventuelt Luremus av Elin Rise. Skulle det vise seg at i allefall første bok ikke faller i smak, så har jeg en liten samling av bøker som lett leses i et jafs. Vi får se hva det blir til! Og selvsagt må du også bli med på dette!

Ha en fortsatt god lesesommer!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg