lørdag 28. mai 2011

Bokanmeldelse: "Se til meg som liten er" av Ingrid Elfberg

I Se til meg som liten er, skrevet av svenske Ingrid Elfberg omtales et tøft tema. "Hvordan ville du takle at din to år gamle sønn blir bortført av en pedofil mann?"
Evas sønn Sebastian er to år gammel da han blir bortført fra bakgården av en ukjent mann. Etterpå blir ingenting som før.

Førskolelæreren Mattias er dømt og fengslet for overgrepet, og Sebastian er hjemme igjen, men for Eva er alle illusjoner om en trygg verden knust. Hun vet at Mattias er uskyldig! Monsteret som bortførte hennes sønn, finnes fortsatt der ute et sted. Når som helst kan han slå til igjen ... Eva innser at det er opp til henne å beskytte Sebastian.
Dette er ikke en bok for alle. Jeg kunne nok heller ikke lest denne boken for noen år siden selv, da datteren min var yngre og ordene 'skadet' og 'barn' i samme setning fikk meg til å bryte ut i hikstende gråt. Nå har jeg nok blitt litt tøffere, og det var noe med boken som gjorde at jeg ville lese den. Den ble anbefalt av Norlis bokinspirator, Liv Gade, på bokcaféen jeg var på tidligere i år, og magefølelsen ga meg klar beskjed om at den måtte havne på ønskelisten min. Så da boken dukket opp på flyplassen i Bardu, ble den med meg hjem.

Boken har en nerve som holder tak i deg hele veien, du får bittesmå hint underveis som du tror avslører hvem overgriperen egentlig er. For selvsagt har Eva rett, den skyldige er ikke tatt, men hvem tror på en halvt hysterisk mor, når de fleste rundt henne er folk som er mer opptatt av status og fasade enn hvordan det faktisk står til med deg? Etter tre måneder er det sannelig på tide å vende tilbake til hverdagen! Alt annet er bare et bevis på hysteri.

Underveis i boken vokser Eva seg stadig sterkere, og det er en fryd når hun endelig setter ned foten ovenfor svigermor fra helvete. Hun bryter ut fra fortvilelsens svarte kjeller og tar opp kampen selv. Forfatteren tar for seg mange sider av pedofili, både fra overgriperens, offerets, offerets families og etterforskernes synspunkt. Boken er veldig sammensatt, og jeg syntes det var en bra og sterk historie. Jeg kan ikke tillate meg å la en sånn bok bli en favorittbok, temaet og ordet favoritt orker jeg ikke uttale i i samme setning (jeg gjorde det akkurat her, og kjente jeg ble kvalm).  Jeg slet også med å bruke bokmerket fra SOS barnebyer i denne boken, legge bildet av den uskyldige jenta inn blant permene hvor en slik mann har tilholdssted. Men dette er en bok som kommer til å sitte i en stund fremover

Var boken for sterk? Nei, det synes jeg ikke. Den var ikke sterkere enn forventet eller hva man kan høre om på nyhetene. Men det er sterkt, selvsagt. Jeg har selv opplevd å miste et barn på et handlesenter, og det var de grusomste femten minuttene i hele mitt liv (nå fant vi toåringen i andre enden av senteret, en etasje ned, hvor hun hadde stukket fra meg rundt en hylle på Meny og endt opp på Kiwi hvor hun koste seg med et eple). Den isende kloa som griper tak i deg, panikken som spinner ute av kontroll i hodet ditt, og sikkerhetsvakten som nok tenker at du er en hysterisk mor, alt det kjenner jeg veldig godt. Det må være helt horribelt å oppleve det Eva gjør, jeg vet ikke hvordan jeg ville taklet det.

Når alt dette er sagt, så vil jeg komme med et par mindre positive kommentarer tilslutt. Et par ganger så reiser skrivingen litt på egne veier. Det var et par tilfeller hvor jeg syntes lesingen ble litt hakkete pga mye bruk av komma. Et par ganger kommer det litt dårlig frem hvor/hvem/hva som skjer og jeg må gå litt tilbake for å se om jeg misset noe. Som regel gjorde jeg ikke det... Jeg må også si at det var enkelte detaljer rundt slutten som irriterte meg. Utover det var det en god bok jeg vil anbefale videre til deg som liker krim og kan takle temaet, og de småtingene jeg nevnte spilte egentlig ingen rolle hvis man ikke er ekstremt pirkete.

Andre kritikeres mening om boken:

"Drivende godt skrevet"
                                   Det gode liv