tirsdag 7. februar 2012

Happy Birthday, Charles!

Hipp hipp, i dag fyller selveste Charles Dickens 200 år, eller han ville selvsagt gjort det om han levde i dag... Heldigvis for han har han skapt såpass mange velskrevne bøker at en bit av han fortsatt lever videre. Det er nok mange av oss som skulle ønske vi ikke ble glemt av tidens tann som det fint heter, og Dickens er en av de som virkelig fortjener et "liv etter døden".


For min del kjenner jeg nok Charles Dickens best gjennom flere av BBCs vellagede mini-serier. Bleak House, Little Dorrit, Our Mutual Friend og Nicholas Nickleby var noen av dem, og hvem har vel ikke hørt om Oliver Twist, om så bare som Disneys oransje kattunge. Det er nok færre som har tatt seg tid til å faktisk lese bøkene hans, for det skal ikke stikkes under en stol at flere av bøkene hans ikke akkurat er lest på et par dager, utifra tykkelsen, noe som kan virke avskrekkende for enkelte.

Selv skal jeg ikke skryte på meg at jeg har lest en hel masse Dickens og at jeg er vel bevandret i hans litteratur. Jeg har kun lest Store forventninger to ganger... Det må også nevnes, at men jeg skriver dette at jeg lytter på David Copperfield fra Ordflyt. Men, i bokhyllen min står Nicholas Nickleby, Oliver Twist og Bleak House og venter på meg, og jeg gleder meg virkelig. Etter mine to besøk hos Pip og Miss Havisham har jeg lært meg å fryde meg over måten han skriver på, slik at tærne nærmest krøller seg i ren nytelse. Hadde jeg hatt en annen voksen-person her i huset, ville det nok vært mange slike utbrudd: "Hør på dette her! Vent, nå skal jeg lese noe for deg!" osv... Min datter og hunder kunne ikke brydd seg mindre, så da får man utbryte sine gleder her på bloggen, slik at de som faktisk vil høre om det kan få lese.

Men altså, som så mange andre bokbloggere, så skal jeg også utvide Dickens-horisonten min dette året. Jeg kjenner at en liten del av meg stritter i mot, siden jeg kronisk er kjerringa mot strømmen og egentlig ikke vil gjøre som alle andre, men jeg klarte ikke å kjempe i mot denne utfordringen. Rett og slett fordi jeg vil, og fordi dette er (forhåpentligvis) bøker jeg kommer til å liker veldig godt. Så mot slutten av 2012 kan jeg forhåpentligvis uttale meg om hvilke av Dickens romaner jeg liker best, istedet for å mumle et eller annet om at Store forventninger er bra og bør leses!

Liste over Charles Dickens bøker:
Pickwick Papers (1837)
Oliver Twist (1837)
Nicholas Nickleby (1838)
The Old Curiosity Shop (1840)
Barnaby Rudge (1841)
A Christmas Carol (1843)
Martin Chuzzlewit (1844)
Dumbey and Son (1848)
David Copperfield (1849)
Bleak House (1853)
A Hard Time (1854)
Little Dorrit (1857)
A Tale of Two Cities (1859)
Great Expectations (1860)
Our Mutual Friend (1865)
The Mystery of Edwin Drood (1870)


Så hva kan man si om mannen?
  • Født 7. februar 1812 i Portsmouth.
  • Da Dickens var på alder med Oliver Twist havnet faren i gjeldsfengsel, og unge Charles måtte jobbe på en fabrikk som barnearbeider. Dette snakket han aldri om, men opplevelsen gjenspeiler seg flere steder i bøkene hans.
  • Drømte helt fra barndommen om å bli skuespiller, men endte først som en rettskriver og deretter journalist, før han endelig ble forfatter og ble den første litterære superstjernen. Han var ekstremt populær i England og Amerika fordi han nådde flere mennesker med forfatterskapet sitt enn de fleste andre forfattere på hans tid.
  • Dickens var god på å parodiere. Han brukte talentet til å turnere England og Amerika, hvor han leste høyt fra bøkene sine
  • Kjærligheten til teateret påvirket verkene hans, og han tilpasset senere flere av sine verker for scenen, bl.a. A Christmas Carol. .
  • Dickens klarte ikke å starte på en historie før hele hans persongalleri hadde fått sine kreative og fargerike navn, noe som tilsvarer tilsammen hele 13000 personer...
  • Dickens ble ofte overmannet av en ukontrollert latter i de mest upassende personer.
  • Han slet med endel tvangshandlinger. Han så seg i speilet og gredde håret hundrevis av ganger om dagen, og siden han i tillegg var meget opptatt av lys, var huset hans fullt av dem.. Møblene måtte stå i en helt bestemt posisjon, hvis ikke klarte han ikke å konsentrere seg. Han måtte berøre bestemte gjenstander 3 ganger. Han var besatt av magnetiske felt, og var nødt til å ha alle senger han sov i stående i retning nord-sør. Han var også ekstremt opptatt av orden, noe som førte til at han også vasket andres hjem. Hvordan fikk denne mannen tid til å skrive lurer jeg litt på...
  • Han giftet seg i 1836 med Catherine Hogarth, men ble separert 20 år senere da han møtte sin livs kjærlighet, skuespillerinnen Ellen Ternan.
  • Dickens ga barna sine spesielle etternavn. 
    • Charles Guillford Boz Dickens (1837-1896) - Mellomnavnet Boz var også pseudonymet til hans far.
    • Mary Dickens (1838-1896)
    • Kate Macready Dickens (1839-1929)
    • Walter Landor Dickens (1841-1863)
    • Francis Jeffrey Dickens (1844-1886) - Ble ridende poilit i Kanada.
    • Alfred D'Orsay Tennyson Dickens (1845-1912) - Flyttet til Australia, og endte opp med å undervise om farens liv og arbeid.
    • Sydney Smith Haldimand Dickens (1847-1872)
    • Henry Fielding Dickens (1849-1933) - Oppkalt etter hans favorittforfatter, Henry Fielding. Slått til ridder i 1922.
    •  Dora Annie Dickens (1850-1851) - Oppkalt etter Dora i David Copperfield. Døde kun 8 mndr.
    • Edward Bulwer Lytton Dickens (1852-1902) - flyttet til sin bror, Alfred, i Australia og ble medlem av parlamentet i New South Wales.
  • Dickens oldebarn, Gerald Charles Dickens, er en moderne skuespiller som fremfører A Christmas Carol som et enmanns-show.
  • Hans første hovedverk, The Pickwick Papers, ble først utgitt i et opplag på 400, men økte så til 40 000.
  • Han led av epilepsi, noe enkelte av hans karakterer gjorde, og moderne leger lar seg i dag imponere over innsikten han hadde om sykdommen.
  • Dickens hadde et en hemmelig dør på kontoret sitt, designet til å se ut som en bokhylle. I hyllene var det falske bøker med bl.a. følgende vittige titler: Noah's Architecture, Cat's Lives (et ni binds verk). 
  • Han kalte seg "the Sparkler of Albion", tatt etter Shakespeare's "the Bard of Avon".
  • Hans Christian Andersen var en av hans gode venner og de var begge til inspirasjon for hverandres diktning.
  • The Old Curiosity Shop ligger i Portsmouth Street i London, og ved døren henger følgende skilt: The Old Curiosity Shop immortalised by Charles Dickens." Der kan man kjøpe antikviteter og moderne kunst.
  • Flesteparten av Dickens forfatterskap ble utgitt i månedlige serier, og ikke før senere ble de samlet til bøker.
  • Fan fra David Copperfield er basert på hans søster, og han begynte å skrive boken etter at hun døde av tæring i 1848.
  • Hans siste roman, The Mystery of Edwin Drood (1870) ble aldri fullført.
  • Charles Dickens døde av et slag i 1870 og ligger begravet ved Westminster Abbey's Poet's Corner.

Kilder:
"101 Mennesker som forandret verden" av Simon Sebag Montefiore
BBC 

1 kommentar:

  1. Han var en veldig flink forfatter, som skrev veldig mye fint:)

    SvarSlett

Populære innlegg