fredag 15. april 2011

"Mamma, Shakespeare var en mann som skrev skuespill om å være eller ikke være"

Jenta som sier dette er seks år gammel, min datter, og jeg smiler tilbake stolt. Jeg elsker Shakespeare, og at min datter plutselig snakker om han varmer et lesehjerte.

"Hvordan vet du dette?" spurte jeg.
"Jeg så det på Newton."

Vi begynner å prate litt om Shakespeare, en helt selvfølgelig og normal samtale man har med en seksåring, er det ikke? Hun kan fortelle om at det er noen som tror at det ikke er Shakespeare som har skrevet skuespillene, men det vet hun selvfølgelig at det er! Jeg forteller om Romeo og Julie, et av mine favorittskuespill.

"Jeg kjenner Romeo og Julie," kommer svaret, og jeg hever øyebrynene litt.
"Jeg så det på Pippi!"

Så jeg kan tydeligvis takke Pippi Langstrømpe for min datters kjennskap til denne kjærlighetstragedien.

"Men mamma, skuespillerne dør ikke på ordentlig, gjør de vel?"

3 kommentarer:

  1. Herlig! Det er helt fantastisk hva de små plukker opp :-)

    SvarSlett
  2. Så søtt:) kan tenke meg at ditt lesehjerte varmet seg.=)
    SV ;:) Gleder meg til meg kommer meg til den boka i sookie serien, jeg er på "all together dead" nå. :) Jeg lurte på om jeg skulle ta en av de bøkene siden alle bøkene i den serien mer eller mindre starter på D. :)
    Jeg slet litt med lost symbol,værtfall i starten.men ble glad når VG publiserte de 2 første kapittelene på norsk før utgivelsen :) da fikk jeg kommet meg i gang. cluet er å ikke alt for mye henge seg opp i de små engelske ordene. som regel pleier jeg å gjette meg betydningen ut i fra sammenhengen. men hvis det er noe så sjekker jeg online evt.skriver en liten liste ved siden av for å sjekke senere.

    SvarSlett

Populære innlegg