onsdag 20. april 2011

Bokanmeldelse:"Dødslekene" av Suzanne Collins

"I restene av det som en gang var Nord-Amerika, ligger nasjonen Panem. Den velstående og høyteknologiske hovedstaden Capitol er omgitt av tolv distrikter der innbyggerne sulter og lider nød. Styresettet i Capitol er nådeløst og ondt, og kontrollerer utkantdistriktene med jernhånd gjennom å tvinge dem til å sende en gutt og en jente mellom tolv og atten til de årlige lekene de arrangerer; en kamp på liv og død, direktesendt på TV. Fra den fattigste av provinsene blir tolv år gamle Prim valgt. Søsteren Katniss på seksten bestemmer seg for å ta Prims plass for å redde henne, og med det er det som om hun undertegner sin egen dødsdom. Fra overveldende luksus i Capitol, blir hun kastet ut i villmarken og kampen for å overleve begynner."
 Kilde: Bokkilden

Hvor langt vil Reality-TV kunne gå? Noe mer ekstremt enn dette vil du nok ikke oppleve - ungdommer som kjemper med livet som innsats som underholdning for folket, og som et maktredskap for en undertrykkende stat. Når dette blir skrevet med et meget intenst språk, fullt av ufullstendige setninger, og uten dødtid og pustepauser, da har du oppskriften på en altoppslukende bok, en slik bok som sørger for at du ikke får sove. Og da snakker vi ikke "ligge lenge og gruble hele natten-ikke sove" eller "vonde drømmer-ikke sove", nei dette er boken du ikke kan legge fra deg og som bare må fullføres der og da!

Vi snakker altså her om Dødslekene av Suzanne Collins, min nye favorittserie (bestående av tre bøker). Jeg rakk knapt å lese ferdig første bok før jeg startet på fortsettelsen, dvs. det tok den tiden det tok for meg å gå fra sofaen til bokhyllen og tilbake igjen, før jeg var i gang igjen. Og sånn som jeg har savnet en slik bok! En spennende og altoppslukende bok. Nå synes jeg at jeg har lest nok bøker som ikke har fenget meg 100% og revet meg avsted, selv om jeg jo har lest mange gode bøker. Men ingen av dem har vært av den typen som gir meg lyst til å rope ut: "Har du ikke lest den? Hva venter du på??!?"

Så altså: "Har du ikke lest boken? Hva venter du på??!?" Sånn, da har jeg gjort mitt for å videreformidle mitt boktips for denne gang. Jeg ønsker ikke å si noe mer om selve boken, for jeg kjenner at jeg ikke vil avsløre noe mer og ødelegge for spenningen! Les den og finn ut av det selv.

Tørre fakta: (for min utgave av boken)

Utgitt: 2009
Forlag: Gyldendal