mandag 11. april 2011

Fra ønskelisten: Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant



Jeg har en lang liste over bøker jeg ønsker meg. Den listen er strengt tatt så lang at jeg trenger et helt bibliotek, og med allerede fulle bokhyller og en ganske skrapet bankkonto er det sikkert greit å styre unna skuffelsene! Så min plan er nå å presentere en bok/serie i uken som jeg ønsker meg (og det vil selvsagt ta meg over 1 ½ år utifra lengden på ønskelisten min, for ikke å glemme at den stadig vokser)...
Det jeg ønsker at akkurat DU skal gjøre, er å si din mening om boken hvis du har lest den/hørt om den. Har du skrevet en anmeldelse av den? Legg gjerne igjen en link. Hvis jeg ser at det kanskje var et dårlig valg, så har jeg spart meg både hylleplass og penger som jeg kan bruke på bedre bøker, og ikke minst, slippe og sløse bort dyrebar tid på dårlige bøker!
Første bok ut er Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant av svenske Jonas Jonason.

Etter et langt og begivenhetsrikt liv havner Allan Karlsson på gamlehjem hvor han tror han snart skal ende sine dager. Problemet er bare at helsa nekter å svikte. En dag fyller han ubønnhørlig hundre år. Pomp og prakt, ordfører, lokalavis og bløtkake venter. Men Allan vil ikke være med. Han klatrer ut gjennom vinduet. Boken handler om Allan Karlssons månedslange reise gjennom Sverige. En reise som kompliseres ved at han kommer på kant med både politiet og en motorsykkelbande som han dessverre kom til å stjele en verdifull koffert fra. Men boken er også en reise gjennom det forferdelige 1900-tallet, den uendelig sorgløse Allan Karlssons livsreise. Det viser seg at Allan Karlsson ikke bare har deltatt i, men også forårsaket flere av 1900-tallets store begivenheter. Han har vært innblandet i utviklingen av atombomben, blitt god venn med formann Maos unge hustru og både planlagt og avverget et attentat mot statsminister Winston Churchill.

Boken høres i seg selv veldig morsom ut, og jeg liker morsomt! Jeg elsker nemlig å smile og le når muligheten byr seg, det er nok av ting å surmule over. Og etter å ha lest litt på nett om hva folk synes, så har folk enten ledd seg gjennom hele boken, eller så har det blitt for krampaktig eller ikke morsomt i det hele tatt. Dette kommer jo helt sikkert an på type humor, smak og behag og alt det der, og jeg kjenner at jeg har veldig høye forventninger til boken, og en aldri så liten redsel for å bli skuffet...

Her er et lite intervju med forfatteren:

Hva synes du om boken?





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg