onsdag 13. april 2011

Bokanmeldelse: "Stardust" av Neil Gaiman

Første gang jeg så filmen Stardust, basert på boken jeg nå har lest, tenkte jeg: "Hva i huleste var dette for noe tull?" Det var enkelt og greit fordi jeg trodde jeg hadde kjøpt en annen film. Etterpå falt jeg helt og holdent. Og nå var tiden inne for å kaste meg over boken. Det er alltid en viss spenning forbundet med å se film/lese bok, det vil alltid bli en sammenligning, det er forventninger som skal stilles og en historie man strengt tatt tror man kjenner fra før.

Det som ble litt uvanlig her, er at jeg faktisk likte filmen bedre. Som regel så er det omvendt. Jane Goldman og Matthew Vaughn har gjort en god jobb med manuset, fått frem romantikken og laget mer action. Det gjør jo heller ingenting at de har en særdeles spennende rolleliste, med navn som Claire Danes, Michelle Pfeiffer, Robert De Niro, Ricky Gervais og Sienna Miller. Og for ikke å glemme Charlie Cox, som er perfekt som Tristran Thorn (i filmen har de gjort om navnet til Tristan). Hvis du liker humor, spenning og fantasy, så anbefaler jeg filmen!

Så var det boken. Boken var helt grei. Skuffelsen hadde nok ikke vært til stede, hadde det ikke vært for filmen (så hvis du vil både se film/lese bok, gjør det i motsatt rekkefølge om du har muligheten til det). Det var en viss forventning til romantikk og action som aldri kom. Men til gjengjeld var det flere andre ting som veide opp for det. Det er detaljerte beskrivelser og artige anekdoter. Jeg leste boken på engelsk, og det er nok ikke boken for nybegynnere i språket. Det er lenge siden jeg var nødt til å finne frem ordboken mens jeg leste, for her var det mange nye ord for meg. Språket er også litt spesielt. Dette er skrevet som en eventyr (rettet mot voksne), og det har en anelse gammelt over seg. Det er ikke en bok du leser i en fei, merket at jeg måtte bremse litt innimellom for å få med meg alle detaljene, selv om det ikke er en tykk bok.

Alt i alt en helt grei leseopplevelse, tror nok ikke jeg hadde gitt den høyere terningkast selv om jeg ikke hadde sett filmen på forhånd.