fredag 22. april 2011

Bokanmeldelse: "Opp i flammer" av Suzanne Collins

Bok nummer 2 ferdig lest, det tok meg godt under en dag å lese 470 sider. Dette er som nevnt bok nummer 2, i serien om Dødslekene. Denne gangen lover baksiden av boka meg følgende scenario:

"Mot alle Odds vant Katniss og Peeta fra det lutfattige distrikt tolv de årlige Dødslekene. Men seieren ble deres gjennom å trosse det mektige og nådeløse Capitol, som tapte ansikt og autoritet. Det skjer ikke ustraffet..."
Etter å ha lest dette, så jeg for meg Katniss og Peeta som rømmer fra Capitol og makten, og at det ville bli fokus på deres flukt. På mange måter tok jeg veldig feil! Og det er en feil som byr på overraskelser og spenning, som får deg til å bli forbauset og å ville lese mer og mer. Og boken slutter på mange måter overraskende, man sitter der å ønsker man hadde siste bok i serien. Men hva er det jeg ser? Lommeboken tom igjen? Snart har jeg bursdag, så hvis noen aktuelle leser dette: "Jeg ønsker meg Fugl Føniks! Veldig snart!"

Selv om jeg akkurat har ropt ut at Dødslekene må leses, gjentar jeg det! Fortsett å lese!
Har du ikke lest første boken, start der og les i vei!

Delte jeg nok en gang  lite synes du? For det første så vil jeg ikke si for mye, for å ikke avsløre plottet. For det andre så merker jeg at jeg blir så oppslukt når jeg leser, at detaljene svisjer forbi i en enorm fart. Jeg er så inne i historien, jeg puster luften de er i, jeg stoler ikke på noen. Så da jeg igjen begynte å lese Hulebjørnens klan denne morgenen, tok jeg meg i å plassere klanen i dødsleker, hvor jeg ventet på den neste overraskelsen fra arrangørene! Dette er bøker som passer for alle som liker å lese spenning, og som klarer å åpne seg opp for litt science fiction. Selv om det nok er en ungdomsbok, er det ingen hindring for oss som er i vår "andre ungdom", og den passer for både gutter og jenter. Her er det ikke levnet mye tid på romantikk og kjærlighet, selv om det har sin plass på sitt vis det også.
Tørre fakta
Utgitt: 2010
Forlag: Gyldendal
Oversetter: Torleif Sjøgren-Erichsen
Sideantall: 470 (pocket)
Originaltittel: Catching Fire (2008)
ISBN: 978-82-05-39719-4

3 kommentarer:

  1. Fin anmeldelse:) Virker som en fin bok:)

    SvarSlett
  2. Flott anmeldelse! Jeg har bare lest Dødslekene forløpig, men denne må leses snart, skjønner jeg :-)

    SvarSlett
  3. Ingen grunn til å vente...

    SvarSlett

Populære innlegg