fredag 8. april 2011

Bokanmeldelse: "Animal Farm" av George Orwell


Da jeg gikk på barneskolen, husker jeg godt jeg var i bursdagsselskap, hvor en tegnefilm om dyr som overtok en gård gikk på TV, og jeg ble så lei meg fordi bursdagen sluttet før filmen. Etter det så jeg filmen mange ganger. Navnet på filmen var Animal Farm, og endelig skulle jeg lese boken.

”ALL ANIMALS ARE EQUAL,
BUT SOME ANIMALS ARE
MORE EQUAL THAN OTHERS”

Jada, dette høres trivelig ut, ikke sant?

”Mr. Jones of Manor Farm is so lazy and drunken that one day he forgets to feed his livestock. The ensuing rebellion under the leadership of the pigs Napoleon and Snowball leads the animals taking over the farm. Vowing to eliminate the terrible inequities of the farmyard, the renamed Animal Farm is organized to benefit all who walk on four legs. But at time passes, the ideals of the rebellion are corrupted, then forgotten. And something new and unexpected emerges…”

Animal Farm er historien om en revolusjon som gikk galt, her er korrupsjon og undertrykking, og den viser oss propagandaens makt. Utgangspunktet er tatt i kommunismen og Stalin, men noe sier meg at denne damen her klarer å forklare det enklere enn meg (og vil du virkelig analysere boken selv, så ikkestart denne filmen).



I begynnelsen slet jeg litt med å komme inn i historien. Jeg sovnet som regel etter et par sider, men tror at jeg skal skylde på at jeg har vært litt ekstra trøtt denne uken, og ikke på at boka var kjedelig. En annen utfordring var den ekstremt lille skriften! Jeg antar at det er en miljøvennlig bok som sparer på antall sider Men for en som er langsynt så er det veldig slitsomt, selv med lesebriller på. Den tredje utfordringen min var at min kjære hjerne strittet i mot. Logikken sier jo meg at griser ikke KAN melke kuer! Det ville vært umulig å få melken ut av spenene og det ville gjort veldig vondt for kua (hilsen ei som har melka en og annen ku i sitt liv). Jeg klarte liksom ikke helt slippe taket i alt dette med en gang, jeg tror det kan ha noe med at jeg nå har lest masse for min seks år gamle datter, men plutselig skulle jeg lese en ”barnlig” historie for meg selv Ikke det at den er beregnet for barn, men du skjønner kanskje hva jeg mener? Menneskeliggjorte og snakkende dyr? Men etter side 30 ga logikken min etter og bare godtok alt, og da var de resterende sidene lest i en fei...

Så hva syntes jeg egentlig? Jeg vet ikke. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for at det er en bra eller dårlig bok, om jeg likte eller mislikte den. Det er en bok jeg er glad jeg har lest, og den har såpass status at en strengt tatt burde ha lest den. Muligens har noe av magien falmet fra tegneserien, det har jo strengt gått noen år siden jeg så den. Så jeg tror jeg sitter litt på gjerdet og vipper litt med bena mens jeg lar terningen falle på


Tørre fakta:
Utgitt: 1945 (denne utgaven 2008)
Forlag: Penguin Books
95 sider
ISBN: 978-0-141-03613-7

Har du ikke sett tegnefilmen, så er hele tilgjengelig på YouTube, første del får du her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg