søndag 26. juni 2011

En smakebit på en søndag "Potensgiverne" av Karin Brunck Holmqvist

Denne ukens smakebit kommer fra en fornøyelig liten bok om to gamle søstre som lever et stillferdig og noe ensformig liv, helt til den stilige Alvar Klemens flytter inn i huset ved siden av... Da blir det virkelig sus i den gamle serken, spesielt da de også vil ha toalett inne, og begynner å selge potensmiddel på postordre.

"Den gamle brønnen som tidligere bare hadde vært en brønn, fremsto nå i ny skikkelse. Det kompliserte alt sammen. Brønnlokket var malt grønt som det frodige gresset rundt, og ikke nok med det, oppå brønnlokket hadde han dessuten plantet blomster. Ja, ikke rett på selve brønnlokket, men i en gryte. En sånn smijernsgryte som frøknene Svensson pleide å tilberede søndagssteken sin i. Sommergjestene var merkelige, de brukte feil ting til alt. Store kobbergryter som man skulle vaske i, satte de blomster i, ja, til og med kaffekjeler. Ettersom det fantes hvite, fine potteskjulere i plast nede hos kjøpmannen, forsto ikke frøknene Svensson hvorfor de dro husgeråd ut i hagen og plantet blomster i dem."
Boken anbefales i sommervarmen, jeg har tatt meg selv i å le høyt mens jeg har lest.

Vil du også delta, slå opp på en tilfeldig valgt side i boken du leser, og gi oss en smakebit (uten å avsløre noe viktig selvsagt). Mer kan du lese om på Ladybugs blogg.

4 kommentarer:

  1. Herlig smakebit. Jeg har hørt at denne boken skal være morsom og perfekt på en varm sommerdag. Tror nok jeg må skaffe meg et eksemplar av denne selv :)

    SvarSlett
  2. Denne boka er bare så utrolig bra! Jeg lo og lo og lo og lo da jeg leste den :)

    SvarSlett
  3. Jeg har aldri blitt særlig fenget av coveret, men denne smakebiten har fått meg til å revurdere. Denne vil jeg nok sjekke ut etter hvert:)

    SvarSlett
  4. Boken er rett og slett veldig fornøyelig, ikke la deg skremme av coveret May Brit :) Disse to gamle damenes kollisjon med den moderne verden er utrolig morsom, jeg lå klokken 1 i natt og kniste for meg selv.

    SvarSlett

Populære innlegg