lørdag 2. mars 2013

Bokomtale: Blade: Spille død av Tim Bowler


Erfaringsmessig så har jeg slitt litt med denne type bøker; ungdomsbøker rettet mot unge gutter. Jeg regnet ikke med at jeg skulle like denne lille røde boken heller, eller egentlig kan den vel strengt talt kalles et hefte med sine 152 sider. Jeg hadde lest første setning siden en kunde var innom bokhandelen jeg jobber i og ville ha en koselig bok til en gutt. Vi fant fort ut at boken ikke falt under den kategorien, men da jeg fant et leseekesemplar av boken tenkte jeg ville vite hva den faktisk varr, eller rettere sagt, hva slags serie dette var.
Flesketryne glor på meg, en diger brande av en snutejævel, og jeg tenker, skal jeg ta kveken på'n, eller skal jeg la'n leve?
Slik starter boken, og jeg kan ikke stikke under et stol at for min egen del ba ikke resten av boken om å bli lest. Men, en kort stund ville jeg vel kunne spandere på boken? Kun for jobben sin skyld? Vips, så var jeg sugd inn i handlingen og jeg fant kjapt ut at den ikke levde opp til forventningene. Jeg likte virkelig det jeg leste! Hvem hadde trodd det.




Blade lever på gata og er dyktig på å være usynlig. Han er på flukt fra fortiden sin, 16 år gammel, en fortid som Blade bevarer som en dyp hemmelighet. Dessverre er det ikke alltid lett å flykte fra det som har vært, spesielt ikke når fortiden virkelig har et sterkt ønske om å innhente Blade og han befinner seg på flukt nok en gang. Blade er en overlever, en som er ekstremt dyktig på å observere alt rundt seg, nå får han virkelig bruk for dette. Spesielt blir dette en utfordring når han møter noen som rokker ved kontrollen hans.

Jeg ble som nevnt sugd inn i handlingen, og jeg synes forfatteren får frem gutten bak den tøffe masken på en god måte. Det er ingen kjære mor å leve på gaten, man må være tøff og hard, man kan ikke stole på noen andre enn seg selv. Allikevel så er Blade en gutt på 16 år, med en dårlig start på livet. Jeg kunne ikke noe annet enn å bli glad i denne gutten og samtidig ble jeg veldig nysgjerrig på hva som ligger i fortiden hans. Hva kan en så ung gutt ha gjort for å fortjene å bli forfulgt av noen røffe muskelmenn som ikke går av veien for å drepe,og ta et valg om å leve på gaten i en storby?

Dette er en bok jeg virkelig vil anbefale videre. Den passer perfekt for gutter fra ungdomsskolen (jenter kan selvsagt fint lese den også) som kanskje sliter litt med lesemotivasjonen. Den er lettlest, engasjerende og kort, uten noen dødpunkter. Jeg kommer garantert til å lese fortsettelsen. Britiske Tim Bowler har skrevet 8 bøker i serien om Blade, og alle er oversatt til norsk.




Tørre fakta:
Utgitt: 2011
Forlag: Gyldendal Barn & Ungdom
Oversetter: Jørn Roeim
Sideantall: 152 sider (pocket)
Originaltittel: Blade 1: Playing Dead (2008)
ISBN:978-82-05-41623-9
Kilder: Leseksemplar fra jobb.
 

1 kommentar:

  1. Jeg har sett boka før og gått forbi den i bibliotek.osv. Men denne bokomtalen var så bra at jeg vil lese den:)

    SvarSlett

Populære innlegg