onsdag 13. mars 2013

Bokomtale: Jellicoe Road av Melina Marchetta


Det er ikke mange timer til jeg skal stå opp og gå på jobb. Problemet er at jeg ikke får sove. Jeg gikk på en lesesmell, og vil gjerne si litt om det. Eller, jeg si litt om det for og i det hele tatt få sove. Jeg har lest en meget god bok, og hodet mitt er fullt.

Da jeg var på biblioteket sist, så jeg denne stå i hyllene. Jeg hadde allerede tatt med meg noen bøker og hadde egentlig ikke tid til å lese denne. Men, Mari hos Flukten fra virkeligheten hadde skrytt så hemningsløst av denne boken at jeg tenkte: Denne må også bli med meg hjem! Så dermed havnet den i bunken og ble med meg. I litt over en uke har jeg forsøkt å komme i gang med den, men influensa og barn har satt en stopper for det. I kveld klarte jeg å dykke inn i den, og jeg kom ikke ut igjen før nå. Så hvis du møter en meget trøtt ansatt i en bokhandel i morgen, så er det muligheter for at det er meg...

Jellicoe Road kan fort bli en bok som man kan finne på å legge bort, da den har en frustrerende start. Boken bare begynner, uten å gi leseren noe særlig hint om hva slags verden man har entret. Ting skjer, og man skjønner ikke helt hva som foregår og hvor man skal. Dette er en bok med mange skjulte hemmeligheter som må opp i dagen. Sakte men sikkert begynner man å forstå. Forstå hva som har skjedd og forstå hvorfor historien begynner som den gjør. Jeg som leser vil gjerne ha en liten anelse om hva det er jeg har begynt på, så jeg kjente jeg ble veldig frustrert. Hva slags historie var det jeg hadde begynt på? Svaret er: En meget god historie.

Taylor ble forlatt av sin mor ved en Seven Eleven ved Jerricoe Road da hun var 11 år gammel. Der blir hun funnet av Hannah, som tar henne med seg. Nå har 6 år gått, og Taylor har motvillig blitt leder for elevene på skolen. Taylor har kun noen få minner om sin tid med moren, men når Hannah forsvinner uten et ord, begynner fortiden sakte og nøstes opp. Små ledetråder gir etterhvert svar og hemmeligheter kommer opp i dagen. Vi blir også fortalt historien til fem ungdommer. Disse får vi ikke vite så mye om i begynnelsen, men etterhvert fletter disse historiene seg sammen og gir mening.

Det er ikke en bok hvor det er masse action og mye handling, det er de små detaljene og den godt fortalte historien som er viktig. Det var flere ting jeg forsto før Taylor fikk vite det, og jeg pleier å bli litt irritert hvis historier blir forutsigbare. I denne boken ble jeg bare glad når jeg hadde rett, for det var akkurat de tingene jeg håpet ville være sannheten. Det var ikke slik at man tenkte "forstår du det virkelig ikke?" om Taylor, og boken var faktisk ikke forutsigbar synes jeg, selv om jeg gjettet endel ting underveis.

Skal jeg beskrive historien med et ord, så tror jeg at jeg vil gå for 'komplett'. Med så mange små hint, en parallellhistorie fra fortiden og mange hemmeligheter, satt jeg igjen med følelsen av at jeg hadde fått alle svarene, at hele historien kom sammen akkurat slik den burde. Det var bare å glemme forvirringen i starten, boken var skrevet akkurat slik den burde. Dette er en bok jeg vil anbefale på det varmeste. Den har et rolig og behagelig tempo og når den først huker tak i deg, er det ingen vei tilbake. Bok må fullføres og du må vite alt, nå med en gang!

Jeg avslutter med en sang som har en viktig rolle i boken, nemlig Kenny Rogers Coward of the County.







Tørre fakta:
Utgitt: 2006
Forlag: Harper Teen
Sideantall: 419 sider (innbundet)
ISBN: 978-0-06-143184-5
Kilder: Lånt på biblioteket

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg