søndag 24. februar 2013

En smakebit på en søndag: Blade av Tim Bowler

Da sitter jeg her og burde sove, men gjør alt annet for å unngå han masete Jon Blund. Egentlig burde jeg nilese Storm i juni til lesesirkelen til Line, men jeg kommer meg ikke skikkelig i gang. Forspist på sjokolade og potetgull er jeg også... Egentlig har jeg det ganske greit, siden jeg snart er den eneste her som har klart å snike meg unna influensaen. Jentungen har ligget rett ut på sofaen i flere dager, så nå er det bare å krysse fingrene at jeg ikke er neste på lista.


Ukens smakebit kommer fra en bok jeg tilfeldigvis tok med meg fra jobben, siden vi har hele serien i hyllene uten at jeg har peiling på hva slags bøker dette er. Jeg forventet meg null og niks, men er foreløpig gledelig overrasket.
   "Hva er du redd for?" sier Gamla.
   "Ikke deg, i hvertfall."
   "Hva er du redd for?
   Jeg svarer ikke. Jeg holder øye med Buffy. Hun er anspent, som om hun skal hoppe eller glefse.
   "Buffy," sier Mary. "Rolig, rolig."
   Stemmen er veldig lav nå. Bikkja slapper av. Mary blir plutselig mjuk i blikket. Mjuk i de grønne øya. Hun ser på meg igjen.
   "Kom og få deg litt te," sier hun.

s. 37

Dette sier vakseseddelen om handlingen:
Blade gjemmer seg. Spiller død. Noen er etter ham, og han vil ikke bli funnet. Han vet at disse folka ikke er til å spøke med. Men Blade kan passe på seg selv. Det er han nødt til. Det handler ikke om å vinne. Det handler om å overleve. Blade lever livet sitt i storbyens gater. Han klarer seg, men prøver å glemme fortiden. Spørsmålet er om ham har noen framtid? I det siste har han gjemt seg. Spilt død. Han vet at folk leter etter han. Folk som mener alvor. Som er farlige. Men Blade har kontroll, og vet hvordan han skal holde seg unna. Helt til han treffer noen som sakte begynner å rive ned forsvarsverkene hans ?
 For flere smakebiter, ta en tur innom bloggen Flukten fra virkeligheten.

9 kommentarer:

  1. Jag är alltid på jakt efter bra ungdomsböcker, de är bra att ha om man någon gång blir lästrött. Kanske är detta något?

    SvarSlett
  2. Tack för smakbiten och ha en fin fortsatt söndag!

    SvarSlett
  3. Tusen takk for smakebiten og så krysser vi fingrene for at du holder deg frisk! Ha en super dag:-)

    SvarSlett
  4. Høres ut som en bra serie, takk for smakebiten.
    Ha en fin søndag, forhåpentligvis uten influensa :)

    SvarSlett
  5. Takk for fin smakebit. Må finne ut litt mer om denne serien. Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  6. Tack för smakbiten. Låter ganska spännande.

    SvarSlett
  7. denne har eg aldri hørt om før. takk for interessant smakebit :D

    SvarSlett
  8. Denna serie har jag aldrig hört talas om. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  9. Tack för smakbiten - låter spännande! Hoppas du fortsatt håller dig frisk.

    SvarSlett

Populære innlegg