søndag 10. februar 2013

Smakebit på en søndag: Få meg på for faen av Olaug Nilsen

Hvor ble denne uken av? Jeg har jo akkurat laget en smakebit, og vips så var det søndag igjen og jeg har faktisk ikke fått skrevet noe på bloggen denne uken! Ja ja, sånn kan det gå tydeligvis! Dagen har godt med til baking av mislykkede fastelavensboller (lese oppskriften nøye er oppskrytt) og en skikkelig vanskelig morsdagskake er bakt. Spent på hvordan det blir, får satse på at krem, syltetøy og melis kamuflerer bollenes opprinnelige mangel på smak! Morsdagsgaven falt derimot i smak. Min datter hadde fått en 100-lapp å handle for, og i dag fikk jeg Mofongo på lydbok av henne! Jeg vet ikke om bestemor har hatt en finger med i spillet, men jentungen sa tydelig i fra at hun hadde sett jeg kikket på den på biblioteket. Det er jenta si det!

Det er tydeligvis ikke helt min dag i dag. Nå har jeg lett og lett etter boken som jeg skal dele med dere, bare for å finne ut at den ligger ved siden av skjermen! Den er jo selvsagt ikke så lett å få øye på med sin store, røde SIRKEL midt på boken!!!
Når Maria er framme ved kontoret, er klokka 07:02, og ho må stå ved døra, for alle stolane er sjølvsagt tatt.  Sjefen er spydig fordi ho er sein, og Maria beklagar og seier at ho trur klokka går litt seint. Sjefen seier ho får ta og rette klokka, og Maria seier at det skal ho gjere. For at sjefen skal sjå det, lèt ho som ho gjer det med ein gong.
s. 17
Mange har enten hørt om eller sett filmen med samme tittel, en film jeg likte veldig godt (og som til tider var en anelse pinlig kanskje). Boken er på mange ganger ganske anderledes, da den er delt inn i tre forskjellige historier. Hva jeg synes om den, må jeg lenger ut i boken for å få svar på, men det virker bra foreløpig.

For flere smakebiter eller for å finne ut hvordan du kan delta, gå inn på bloggen Flukten fra virkeligheten.

10 kommentarer:

  1. Jeg leste den en gang for mange, mange år siden, fordi jeg skulle skrive en særoppgave om den for min (den gang) kjæreste, som var alt annet enn en lesehest og attpåtil hatet nynorsk. (Jada, jeg var ung og dum og utrolig forelsket, ville aldri gjort det samme nå. Ikke noe jeg er stolt av akkurat.). Jeg mistenker at alt ekstraarbeidet, og det at jeg den gang ikke hadde kommet meg over nynorsk-kneika selv ennå, gjorde at jeg ikke greide å se positivt på boka. Jeg har kastet én bok i hele mitt liv, og det var denne. Men jeg har veldig lyst til å lese den på nytt igjen, nå som jeg har fått både skolearbeidet - og eksen - på avstand, hehe. ;)

    SvarSlett
  2. Det var en fin gave det:-)) Boller med krem blir det nå etter middag, men ingen kake i dag. Har verken lest boken eller sett filmen men min datter på 14 har sett filmen og likte den godt, blir vel til at jeg ser den en gang jeg også. Ha en super søndag og kose dere masse:-)

    SvarSlett
  3. Jeg har bare sett filmen, men den syntes jeg var utrolig morsom og som du sier litt pinlig. Vi var en jentegjeng som gikk for å se den og satt der i kinosalen blant alle fjortenåringene he he. Attpåtil var vi nok de som lo høyest, men det var kanskje fordi vi ikke syntes ting var like flaut som resten av salen.

    Kos dere masse med fastelaven og morsdagsfeiring :) Så flink datteren din er til å handle gaver forresten, kos deg med lysboka.

    Her blir det enkelt og greit vafler i dag. Ekstra fint var det at det var samboeren min som hev sammen en røre.

    SvarSlett
  4. Ja, dagene flyr - og så er det morsdag! Med bokgave, hva mer kan en ønske! Boken du leser har jeg hørt om, så jeg er spent på hva du synes når du er ferdig med den :)

    SvarSlett
  5. Okänd författare och bok för mig. Låter som att Maria har det lite jobbigt.

    SvarSlett
  6. Har ikke sett filmen, så her fikk jeg både bok og film tips:) Ikke verst på en søndag det:) Synd bollene ikke gikk som det skulle med, men heldig du var med gaven:)Kos deg videre på denne søndagen!

    SvarSlett
  7. Det lät intressant, men boken är okänd för mig faktiskt. Härligt med din dotter, de lär sig fort barnen;-)

    SvarSlett
  8. Har aldrig hört talas om boken eller författaren tyvärr. Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  9. Fin smakebit. Har gørt mye om boka og filmen men ikke sett og lest..

    SvarSlett
  10. Har i likhet med flere her sett filmen, men ikke lest boken. Likte filmen, og fikk lyst til å sjekke ut boken nærmere. takk for smakebiten : )

    SvarSlett

Populære innlegg