fredag 22. februar 2013

Bokomtale: Rubinrød av Kerstin Gier

"Romeo & Julie. Bella & Edward. Og nå: Gideon & Gwen - Forbudt, forførende og uimotståelig kjærlighet!"
Ja, dette trenger jeg. En skikkelig gjennomromantisk, "blow me away"-bok jeg kan drukne litt i... Jada... Nok en gang får man lærepengen: Det skrives ting bakpå bøker for at de lettere skal selge.

16 år gamle Gwendolyn lever i en litt spesiell familie. I den er det et arvelig gen, og den som får dette kan reise i tiden. Det viser seg at det ikke er kusinen Charlotte som har fått dette, slik som alle har trodd, men Gwendolyn. Plutselig blir nemlig Gwendolyn svimmel og uvel, for så å havne i fortiden. Dette fører til at hemmeligheter må frem i lyset og Gwendolyn havner i en verden med mye hemmelighetskremmeri. I hele sitt liv har Charlotte blitt forberedt til denne oppgaven, mens Gwendolyn blir kastet ut i dette ganske så uforberedt, kun med morens advarsel: Du kan ikke stole på noen...

Boken selges altså som en klassisk kjærlighetsroman. Problemet er at den klarer ikke for min del å få frem denne spenningen og det skjer strengt tatt ikke noe før helt mot slutten i boken. Jeg sitter igjen med en følelse av å ha lest en 347 sider lang innledning til en potensielt spennende historie...

Hvis man tar utganspunkt i denne traileren her (som ikke er offisiell, men som oppsumerer historien ganske greit), så får man inntrykk av at mye skjer og man får mange svar:



Problemet mitt er at alt føltes så langtekkelig. Som jeg nevnte over, kjentes det ut som om bok én kun var en lang innledning og lite skjedde over et stort antall sider.



Utifra trailerne og det jeg har lest om bøkene, det stilige coveret, så vil jeg så gjerne bli slått over ende av en spennende historie og virkelig bli engasjert. Muligens er tiden inne for at jeg må gå videre, at jeg har blitt for kravstor når jeg ser et større potensiale, for kravstor når det gjelder spenningsnivå og action. Gjentatte ganger har jeg opplevd å bli sittende igjen med en "dette var kjedelig" følelse over bøker som er godt likt. Så derfor tror jeg at jeg skal gjøre meg ferdig med denne serien og søke litt andre beitemarker for en stund.

Skal jeg virkelig pirke på noe, så var det to steder i boken hvor navn var byttet om! Plutselig er det skrevet Leslie istedet for Lucy, og det er også et tilfelle til hvor dette skjer. Jeg vet ikke om dette har skjedd fra forfatteren sin side, eller oversetteren, men for meg blir dette bare irriterende slurv som burde ha blitt plukket opp. Spesielt i Leslie/Lucy-tilfellet, hvor det faktisk er Leslie som er med i samtalen om Lucy...

Jeg vil anbefale denne serien for ungdommen som liker en stille og rolig fantasy-bok. Jeg er veldig spent på hvordan historien fortsetter, det kan jo hende den tar seg opp? Bok nummer to er allerede lånt fra biblioteket.




Tørre fakta:
Utgitt: 2010
Forlag: Gyldendal
Oversetter: Henning Hagerup
Sideantall: 347 sider (pocket)
Originaltittel: Rubinrot (2009)
ISBN: 9788205397224
Kilder: Lånt på biblioteket

6 kommentarer:

  1. Er så hjertens enig! Også jeg har lest Rubinrød i februar, og kan ikke si annet enn at leseopplevelsen var et eneste stort gjesp. Har overhodet ingen ambisjoner om å skrive noen omtale, så sørgelig kjedelig syns jeg det hele var. Ingen driv, stakkarslige dialoger, gjentakelser og romantikk...?? Hvor? Hva? Hæh? - Verst av alt er selvsagt morens, hva skal man si, barneoppdragelse i dette helt spesielle tilfellet. "Åh, forresten"- liksom. Sukk og stønn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra det ikke bare er jeg som kjente meg veldig kritisk til denne boken! :) Ja, moren må virkelig ha levd i en stor fornektelsesboble, milde himmel... Spent på fortsettelsen egentlig, for fortsetter det i samme duren må jeg nok en gang for alle innse at jeg må slutte å lese slike bøker.

      Slett
  2. Har nettopp kjøpt denne boken. Så spent på om jeg deler din oppfatning eller ikke. Hørtes i alle fall ikke ut som en høydare...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo veldig mange som liker denne. Nå vet du jo hva du eventuelt har i vente, slik at du ikke helt lar deg lure av det boken lover deg på baksiden ;)

      Slett
  3. Oj. Det var bra du sa. Da skal jeg vente litt med denne. Det er nok bøker der ute...

    SvarSlett
  4. Jeg hadde lenge et inntrykk av at det var bare meg som ikke likte denne boka. Den er populær blant mange tenåringsjenter iallfall. Ja, det tar lang tid før "kjærlighetshistorien" begynner, med en ansats som - vet ikke om det passer med spoilervarsel her - egentlig er et rent erotisk øyeblikk. Jeg har ikke lest resten av serien, så kan ikke si om dette tar seg opp, men det var ikke typisk romantisk.

    SvarSlett

Populære innlegg