mandag 17. desember 2012

Smakebit på en søndag: Alt jeg vil er å kysse deg av Charlotte Glaser Munch

Denne gangen har det vært en meget utfordrende smakebit, da blogger har vært i dårlig humør og laget alle slags små og store spell! Selv ikke publisering, lagring eller laste opp bilde var vist på dagens agenda. Men endelig fikk jeg viljen min, så her er den!



Denne søndagens smakebit kommer fra boken jeg fullførte i går kveld, nemlig Alt jeg vil er å kysse deg av Charlotte Glaser Munch. Den handler om 14 år gamle Sara, som forelsker seg i faren til nabogutten hun sitter barnevakt for. Dette er en god fortelling om det å sette egne grenser og å finne seg selv.

Mia ser på meg og sukker. Hun har mørke ringer rundt øynene. Er rød og blank på nesen. Jeg blir usikker. Har hun oppdaget at jeg har tittet i skapene? Funnet ut at jeg er for ung til å ta vare på gullgutten hennes?
s. 28
Ellers begynner juelstria å bli en stri... Selvsagt henger jeg milevis bak målet, som vanlig. Pepperkakene er i boks, badet er nesten ryddet. Og det var strengt tatt det... Heldigvis har jeg kun to julegaver igjen, nå venter jeg kun på den berømmelige lønnen. Omregistrering av ny bil og strømregning samtidig lagde et stort sort hull i bankkontoen min, så alt er litt på vent for et par dager.

Ellers er det i allefall sikkert at det blir mange som får harde, firkantede pakker under juletreet! På jobb selges det kilo på kilo med bøker, det pakkes inn til den store gullmedalje og det begynner å bli tomt i hyllene... Når jeg så kommer hjem, så sier det seg selv at det frister mer å lese bøker enn å gnikke og skure i alle kriker og kroker! Men, jula kommer jo som kjent som julekvelden på kjerringa, enten man vil eller ei!

En smakebit arrangeres av Mari hos Flukten fra virkeligheten. Denne gangen spør hun også følgende spørsmål: Hvordan ser listen over påbegynte/ikke fullførte bøker i 2012 ut? Dette er et spørsmål som lager en liten sort sky over mitt hode, for det er jo endel... Men, som den pliktoppfyllende frøken jeg er så skal jeg nok se om jeg ikke får delt følgende liste med dere:
  • Hakawati av Rabih Alameddine (lydbok) - min datter har rotet bort den første CD'en!
  • Muldvarpen av John le Carré (lydbok) - jeg mÃ¥ ha største møyliga tystnad for Ã¥ klare Ã¥ konsentrere meg om denne boken er jeg redd...
  • Death Comes to Pemberley av P.D. James - Jeg klarer liksom ikke Ã¥ finne suget som drar meg i gang. Jeg sliter ogsÃ¥ med at jeg ikke helt tror pÃ¥ at det er de "ekte" karakterene som ville gjort og sagt som de gjør..
  • Trainspotting av Irvine Welsh - Jeg liker egentlig boken, men begynte pÃ¥ den pÃ¥ feil tidspunkt og har aldri fÃ¥tt kommet i gang igjen.
  • HundreÃ¥ringen som klatret ut av vinduet og forsvant av Jonas Jonasson - Jeg begynte pÃ¥ den av ren nysgjerrighet, men holdt egentlig pÃ¥ med to andre bøker og har derfor satt denne pÃ¥ vent.
  • The Story of Beautiful Girl av Rachel Simon - Jeg begynte i solsteika i sommer, tenkte at denne begynnelsen virket god, for sÃ¥ av en eller annen merkelig grunn miste lysta til Ã¥ lese videre. Tror egentlig jeg ble sporet av, takket være en annen bok.
  • Hitchcocks utvalgte: Kalde lik - og varme... - Denne begynte jeg Ã¥ lese pÃ¥ en flytur og har liksom ikke helt funnet anledningen til Ã¥ fortsette etter at jeg kom hjem.
  • Memoirs of a Geisha av Arthur Golden - Jeg liker boken, men av en eller annen grunn legger jeg den alltid bort fordi det er andre bøker jeg vil lese.
  • I havet er det krokodiller av Fabio Geda (lydbok) - Jeg begynte Ã¥ høre pÃ¥ denne i bilen, men sÃ¥ ble CD'spilleren ødelagt og jeg glemte liksom litt bort boka!
  • Runesteinen av Anette Riise-Hansen - en barnebok jeg skulle anmelde, og som var sÃ¥ dørgende kjedelig...
  • Heart of Darkness av Joseph Conrad - jeg trenger mer tÃ¥lmodighet og en lupe for Ã¥ komme meg gjennom denne tynne flisa av en bok er jeg redd... Tung lesing og liten skrift er lik død og fordervelse.
  • Jane Eyre av Charlotte Brontë - Her er litt av skylden ogsÃ¥ bitteliten skrift, og det at jeg begynte, ble avbrutt og fikk aldri kommet i gang igjen pga. manglende leselyst akkurat da.
  • The Hunchback of Notre Dame av Victor Hugo - Jeg kom meg aldri forbi det første kapitlet...
  • Forføreren av Jan kjærstad - Jeg skulle lese denne ferdig før serien kom pÃ¥ NKK og kom et godt stykke. Allikevel ble det en pause som fortsatt ikke er over.
  • The War og the Worlds av H.G. Wells - Er det noen som vet hvor jeg har lagt den fra meg?
  • Meg eier ingen av Ã…sa Linderborg - Jeg likte ikke skrivestilen og har liksom ikke helt overbevist meg selv om nÃ¥r jeg skal bli ferdig med den...
  • Slottet av Kafka - Har ikke helt kommet i gang igjen etter at jeg startet Ã¥ lese denne pÃ¥ reise... 
  • Cold Comfort Farm av Stella Gibbons - Begynte pÃ¥ denne i min "jeg orker ikke Ã¥ lese"-periode. SÃ¥ akkurat traileren til filmen pÃ¥ Youtube, sÃ¥ nÃ¥ fikk jeg veldig lyst til Ã¥ lese den ferdig meget snart!
Jeg trodde ærlig talt at lista skulle bli lengre, mye mulig at det finnes glemte bøker her. Men de trenger jeg ikke å tenke så hardt på, for lista er lang og lengre enn lengst er jeg redd...

3 kommentarer:

  1. Fin smakebit!
    Etter å ha lest om denne boken på en annen blogg ble jeg nysgjerrig på den, historien tar opp et viktig tema.

    Hvert år tenker jeg at i år skal jeg begynne tidlig og slippe unna maset dagene før jul. Men skjer det? Retorisk spørsmål...men noen gaver er ferdige i alle fall :)

    SvarSlett
  2. Jeg er nysgjerrig på både boken og forfatteren :)

    For en herlig lettelse det var å se din liste, vi er nok soulmates på dette området, Anja ;)

    Jeg har ikke tatt julevasken enda(tviler på at jeg tar noen storrengjøring, jeg mener hvem skal kikke innerst i alskens skuffer og skap for å se etter støvkorn mens vi feierer jul?), ikke kjøpt juletre enda, men vi er snart ferdig med gavene(puuuh). Jeg er ganske så sikker på at om ikke Mayafolket hadde rett så blir det jul selv om ikke alt er på stell ;)

    SvarSlett
  3. Svært så mange som leser om 'jente forelsket i eldre mann' syndromet for tiden da, og i tillegg dukker det opp både en og to(!) ganger i nyhetene på kort tid. Jeg ser en sammenheng her. Jeg blir jo nysgjerrig på emnet da.

    SvarSlett

Populære innlegg