torsdag 15. november 2012

Boken om Downtown Abbey


Dette tror jeg blir min første faktabok her på bloggen, men så fortjener denne vakre boken litt omtale. Som så mange andre har jeg blitt hektet på Downton Abbey som går på NRK. Jeg har ikke fått fulgt med fra begynnelsen, men nå ser jeg den hver eneste søndag. Her er det sterke historier, spennende karakterer, for ikke å glemme en skikkelig erkebritisk setting. Hva mer kan man si?



Jeg pleier jo å nevne bøker som har blitt filmatisert her på bloggen. Denne gangen blir det motsatt. For det er nemlig laget en meget flott bok om filmen! I tillegg til å kunne lese om karakterene og filmingen, kan du også bli kjent med alt som har med den tiden dette foregår i. Det er flotte bilder og informativ tekst, et aldri så lite funn for deg som elsker serien.

Har du ikke oppdaget serien selv? Det skal visstnok finnes klubber dedikert den, kjente skuespillere spør ofte om å få være endel av den uten hell (da skaperne av serien ønsker litt ukjente ansikter, med noen unntak). Dette har blitt et stort fenomen og jeg kan forstå hvorfor. Serien er bare så vellaget at den er med på å gjøre min søndagskveld komplett.

Kilde

Forfatteren av boka er også skaperen av serien, nemlig Julian Fellowes. Ansiktet hans har ofte dukket opp i forskjellige filmer og serier, selv om han kanskje ikke er kjent for de store rollene.  Jeg måtte søke litt på nett før jeg konkret kunne komme på hvor jeg hadde sett han før, selv om jeg visste at jeg har sett han mange ganger. En ting er sikkert, han har skapt en meget solid serie som jeg håper vil dukke opp i lang stund fremover på TV-skjermen. Boken bør ligge under treet til alle Downton Abbey-elskere, så her er mitt lille julegavetips for i år.

4 kommentarer:

  1. Jeg sendte lenken til denne omtalen til samboeren min og sa at denne kan godt ligge under juletreet vårt. Takk for tipset:-)

    SvarSlett
  2. Jeg har enda ikke sett noe av Downtown Abby, men har hatt planer om det lenge. Kanskje jeg skal gi serien et forsøk snart? ^^,

    SvarSlett
    Svar
    1. Det synes jeg du skal ;) Er jo en ganske populær serie for menn også dette. http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.8314112

      Slett

Populære innlegg