tirsdag 24. juli 2012

Bokomtale: Stina Saga bok 2-4 av Renate Josefsen

Da har jeg lest ferdig de bøkene som har kommet ut til nå i den nye serien om Stina Saga. Stina har vokst opp i et gruvesamfunn, eid og drevet av den onde fogd Bal. Dette er en mann som ikke har tro på at å behandle arbeiderne sine godt vil gi mer avkastning. Fattigdom og nød gjennomsyrer hver eneste side. Her kan du lese hva jeg syntes om den første boken.

Jeg skal forsøke å unngå å avsløre for mange ting, slik at du som ikke har begynt på serien trygt kan lese dette.

Dette er en serie jeg virkelig liker. Den drar meg rett inn og den føles ekte. Et par ganger tok jeg meg i å irritere meg over Stinas valg, helt til jeg innså at hun jo er en 16 år gammel jente. Hvor mange umodne tanker kvernet ikke i hodet mitt den gangen, hvor dårlig taklet man ikke forelskelser? Tina møter mange tunge hendelser som hun må takle helt alene. Hun har ingen familie som støtter henne, spesielt moren er ikke god å ha med å gjøre. Det finnes mange ubesvarte spørsmål som man hele tiden får små hint om. Jeg har gjort meg opp min teori, jeg er spent på hvor mye av den som stemmer.

Det er to fallgruver for denne serien (no pun intended). Det ene er at selv om mye har rukket å hende, så er det snakk om hele fire bøker på rundt 250 sider pluss. Det kan fort bli litt for mye dveling på alt det vonde, uten stor nok fremgang. Det ser heldigvis ut til at det løsner litt i bok nummer 4, og jeg håper det nå fortsetter. Det andre er at forfatteren ikke bør vente for lenge før litt flere av de ubesvarte spørsmålene blir gitt. Da vil jeg bare ende opp med at jeg blir irritert over at ingen av karakterene ser sannheten og historien ender opp med å bli kjedelig. Foreløpig er det ikke noe problem, men jeg ser en potensiell fare.

Bok nummer 4 sluttet med en real cliffhanger, noe som gjør at jeg må vente i spenning til neste bok dumper ned i postkassen min i september. Jeg gir serien foreløpig en sterk firer og gleder meg til fortsettelsen.

Stina Sagas vise

Utgitt: 2012
Forlag: Cappelen Damm