mandag 16. juli 2012

Bokomtale: Trolløyet (Stinas Saga 1) av Renate Josefsen

Brownies, leselampe gjør nytte for
seg på telttur.
I køen på vei inn på Stena Saga sto det gratis bøker. Lokkemiddel til å begynne på en ny serie, tenkte jeg, gratis tenkte jeg så. Og vips var den allerede tunge bagen min ennå tyngre (vel kanskje ikke så tung, siden 2 små pocket-bøker ikke veier mye). En av bøkene var første boken i serien Stina Saga, en bokserie som hadde sin premiere i februar. (Jeg fant Stina Saga på Stena Saga, er det bare jeg som fniser litt av akkurat det?)

På campingtur denne St.Hans-aften tok jeg med meg boken og begynte å lese i den utover kvelden (det regnet såpass at alle tok en tidlig kveld). Jeg begynte litt tvilende, jeg har ikke så god erfaring med å starte på nye serier og det er sjelden første bok gjør annet enn å irritere meg. Etter to sider med litt påtvungen irritasjon (jeg kunne jo ikke bare like boken, vi snakker prinsipper her), så vente jeg meg til de korte setningene og tenkte lite på de lenger.

Så lenge man har med seg en leselampe betyr det lite
om det blir mørkt.

Stina Saga handler om ... Stina Saga. Det er altså ikke en saga om ei jente som heter Stina, vel det er kanskje det også, men hun heter altså Saga til etternavn. Fortsatt klarer jeg ikke å si tittelen på serien som et navn, men det går seg sikkert til. Stina bor i et gruvesamfunn sammen sin far Erling og sin mor Beret. Hennes far jobber i gruvene, men er så syk at han en dag ikke klarer å gå på jobb. Stina får tak i et pulver som hjelper han, noe som kanskje ikke er det lureste å gjøre under 1600-tallets hekseprosesser.

Serien er basert på et kjent sagn fra Ballangen, hvor det sies at den onde fogd Bal var en grusom slavedriver i kobbergruvene sine. Ingen har kunnet bevise at fogd Bal og gruvene har eksistert, men det har i hvertfall gitt oss en spennende ny serie!

Som du sikkert har begynt å ane så likte jeg den første boken godt. Jeg satt igjen med en sterk følelse av våte sko, søle, kulde, sult og fattigdom. Stina kommer frem som en umoden 16-åring med altfor stort ansvar for sin familie. Hun er troverdig og sterk og jeg liker henne. Det er et stort potensiale for at karakteren hennes kan utvikle seg, og det skal bli spennende å se hvilken retning historien vil ta. Bok nummer 2 er allerede på vei i posten, noe jeg ser veldig frem til. Kanskje jeg endelig har kommet over en serie jeg kan følge med på? Jeg krysser håpefullt fingrene for at det er tilfelle. Boken får en meget sterk firer av meg, i påvente av fortsettelsen. Det skjer ikke så mye i denne boken, men den blir aldri kjedelig og gir mer enn nok drypp om hva som kan skje videre til at jeg venter i spenning. Den får en veldig sterk firer.



Tørre fakta:
Utgitt: 2012
Forlag: Cappelen Damm
Sideantall: 254 sider (pocket)
ISBN:978-82-02-37263-7
Kilder: Gratiseksemplar

3 kommentarer:

  1. Så bra den falt i smak:) Har også boken liggende, men siden jeg holder på med to serier så må den på vent, men jeg skal følge med her om den fortetter og være god:) Ønsker deg en fin kveld:)

    SvarSlett
  2. Fin, fin omtale, Anja :) Jeg har akkurat begynt på denne boken, jeg leser så og si aldri serier så jeg er veldig spent på hva det er jeg har begitt meg ut på. Lastet ned gratis utgaven fra digitalbok.no sammen med et par andre, "første i en serie"-bøker. Jeg jobber med fordommene mine ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flink du er! Får håpe du liker serien (er veldig spent på hva du synes) og at enkelte fordommer bryte. Nå skal det sies at jeg er nok nesten like fordomsfull som deg, har lest noen elendige første bøker i enkelte serier som virkelig ikke har gitt mersmak...

      Slett

Populære innlegg