tirsdag 17. juli 2012

Bokomtale: Darkfever av Karen Marie Moning (inkludert litt spoilere)


Darkfever er første bok i serien om Mackayla Lane, en serie jeg lenge har hatt lyst til å ta fatt på. Som så vanlig, så begynner man å lese oppskrytte serier med litt skrekkblandet fryd. Jeg har jo så mange ganger blitt skuffet og det frister ikke til gjentagelse. De første kapitlene gikk litt tregt. Jeg klarte ikke å komme i gang, jeg leste samme avsnitt flere ganger og det tok et par dager før jeg fikk litt tak på hvor historien ville. Ikke hjalp det at enkelte setninger var litt kronglete å forstå.
I dug out my on-the-go cosmetic pack from my purse-a sewing-kit-size collection of tiny amounts of the basics no proper southern belle should ever be without that Mom had bought for Alina and me this past Christmas.
Kan noen vennligst slenge på et komma eller to?

Så da tenker alle:Nå skal hun slakte nok en populær serie... Men neida, falsk alarm. For bare jeg kom meg i gang, så ble det noe helt annet.

MacKayla Lane's life is good. She has great friends, a decent job, and a car that breaks down only every other week or so. In other words, she's your perfectly ordinary twenty-first-century woman. Or so she thinks...until something extraordinary happens.
When her sister is murdered, leaving a single clue to her death - a cryptic message on Mac's cell phone. Mac journeys to Ireland in search of answers. The quest to find her sister's killer draws her into a shadowy realm where nothing is as it seems, where good and evil wear the same treacherously seductive mask. She is soon faced with an even greater challenge: Staying alive long enough to learn how to handle a power she had no idea she possessed - a gift that allows her to see beyond the world of man, into the dangerous realm of the Fae....

As Mac delves deeper into the mystery of her sister's death, her every move is shadowed by the dark, mysterious Jericho, a man with no past and only mockery for a future. As she begins to close in on the truth, the ruthless Vlane - an alpha Fae who makes sex an addiction for human women - closes in on her. And as the boundary between worlds begins to crumble, Mac's true mission becomes clear: find the elusive Sinsar Dubh before someone else claims the all-powerful Dark Book-because whoever gets to it first holds nothing less than complete control of the very fabric of both worlds in their hands....
Fra baksiden av boken. 
Mackayla Lane er en overfladisk, blond, rosaelskende tjuetoåring som gjerne vil leve et enkelt liv uten de store utfordringene. Når verden står i fare, tenker hun mest på seg selv og er ikke helt ivrig til å stille seg først i køen for å redde den. Her kan man fort begynne å mislike henne, for ikke å glemme endel av hennes dumme valg underveis som ikke gjør saken bedre. Så endte jeg opp med å spørre meg selv om følgende: Hvis jeg plutselig fikk beskjed om det var forventet at var jeg som skulle redde verden fra et eller annet (f.eks. sult eller krig eller sånt), hvordan ville jeg reagert med en gang? Ville jeg kastet meg rundt slik normale heltinner gjør, eller hadde jeg kanskje slitt litt med overveldelse, fornektelse, ansvarsfraskrivelse osv, før jeg hadde begynt å vurdere oppbretting av ermer og redding av verden? Jo, mest sannsynlig så hadde jeg det... Derfor endte jeg opp med å like Mac, selv om jeg nok kunne bli spart for rosa neglelakk, lange beskrivelser av klær og annet dill. Etterhvert blir man flink til å skumme litt over akkurat de avsnittene. På den negative siden, tar man seg plutselig i og skumme over litt mer enn man skulle.

Ellers så er denne boken anderledes, mørkt og samtidig forfriskende. En vet liksom ikke helt hvilken retning man går i, og hvordan de forskjellige karakterene egentlig er. Alle har sine hemmeligheter og overraskelser på lur. Når jeg tenker feer, tenker jeg vakre Tingeling-feer. Selvsagt kunne det ikke være lenger vekk fra sannheten. Her er de fleste stygge og avskyelige, det er lite (eh ... ingenting?) positivt å finne om feenes eksistens. Noe av det jeg syntes var veldig forfriskende var den seksuelle spenningen uten noe romantikk eller sex.

Jeg gleder meg til jeg får tak i de neste bøkene. Jeg vil tilbake til mørket, jeg vil finne ut mer om Jericho Barrons og hvordan det går med Mac. Det er fortsatt noen lange uker til neste lønning, så for å overleve får jeg fylle tiden med andre bøker.



Tørre fakta:
Utgitt: 2011
Forlag: Gollancz
Sideantall: 347 sider (pocket)
ISBN: 978-0-575-10849-3
Kilder: Kjøpt

4 kommentarer:

  1. Åh, jeg elsker Fever - serien! Men jeg også falt ikke helt umiddelbart, måtte lese noen kapitler for å komme ordentlig inn i historien. Men så var det gjort :-) Helt fantastisk!

    SvarSlett
  2. Har kjøpt denne, men av en eller annen grunn ikke kastet meg over den enda:) Kanskje til høste:) Gleder eg da, siden den har fått så mange positive ord:) Ønsker deg en fin kveld:)

    SvarSlett
  3. Disse har jeg også tenkt på lenge. Må snart gå til anskaffelse av dem. Takk for fin omtale (skummet den litt for å unngå spoilerne):-)

    SvarSlett
  4. Denne må jeg bare skaffe meg nå, har nemlig tenkt på den lenge akkurat som deg. Takk for fin anmeldelse (skummet den litt for å unngå spoilerne):-)

    SvarSlett

Populære innlegg