lørdag 10. mars 2012

Bokomtale: Heksemesteren #2 - Lyset i dine øyne av Margit Sandemo

Da er bok nummer 2 i Sandemos nyutgitte serie Heksemesteren slukt, og det er en hel måned til jeg får fortsette. det blir en lang måned! Min omtale om den første boken kan du lese her.


Mòri har reist til Island, Tiril har havnet på en øy ute i havgapet. Der bor Esther, et røsslig kvinnfolk som Tiril får bo hos. En natt blir hun vekt av at Móri forsøker å nå henne telepatisk, for å fortelle at han er i livsfare. Dermed må Tiril komme seg til Island for å redde han.

Denne boken var språklig sett ganske rotete å lese, noen ganger var språket veldig muntlig og andre ganger ikke. Det vekslet litt ulogisk, og flere ganger måtte jeg bla en side tilbake for å finne ut av det. Utover det, er det som jeg nevnte om forrige bok, en rask og spennende lesning. Dette er en verden som står fjellstøtt, fordi dette er Sandemos verden i stor grad, og man skjønner at dette kan damen. Jeg tror det er dette som redder mye av boken, sammen med hennes evne til å skape troverdige karakterer og hennes humor. Som et hundemenneske må jeg si at måten hun fremstiller hunden, Nero, sjarmerer meg fullstendig. Hunden har en så stor naturlig del av historien som hvilken som helst annen karakter, og hun beskriver ham som en hund etter min smak og på samme måte som jeg snakker om mine egne hunder.

Selv om jeg har lest denne boken tidligere, husker jeg faktisk ingenting fra den, så alt var nytt. Ikke husker jeg så mye av historien videre heller, bare små glimt. Det sies at vi skal ha hele serien liggende et eller annet sted, så spørsmålet er om jeg kan klare å vente en måned mellom hver bok, eller om jeg skal ut å leke detektiv og se om jeg finner ut av hvor resten av bøkene skal befinne seg...

Dette er ikke stor litteratur, men herlige bøker som er ganske forfriskende og anderledes enn nyere bøker i samme sjanger. De er skrevet mye dypere og ikke alltid like fortellende som er man vant til. Sandemo tar seg tid til å beskrive runene, vi blir innlemmet i historien som om dette virkelig er fakta og får innsikt i galdrekunsten. Endel av historien er også basert på virkelige personer, som blant annet den onde biskop Gottskálk. Jeg gir også denne boken en firer, men det er en sterk og jublende en.



Tørre fakta:
Utgitt: 5. mars 2012
Forlag: Schibsted
Oversetter: Bente Meidell
Sideantall: 252 sider (pocket)
Originaltittel: Ljuset i dina ögon(1991)
ISBN: 978-82-516-7188-0
Kilder: Kjøpt
______________________________________________
Om forfatteren:

Margit Sandemo (1924 - ) er nok mest kjent for serien Sagaen om Isfolket, men tilsammen har hun skrevet ca. 170 bøker.  Hun regnes for å være en av Skandinavias mestselgende forfattere og bøkene er utgitt i et titalls land. Hun er født på Østre Toten, men oppvekst i Sverige og hun skriver på svensk.
Besøk forfatterens hjemmeside
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Populære innlegg