tirsdag 6. mars 2012

Bokomtale: Heksemesteren #1 - Trolldom - av Margit Sandemo

Da jeg var 17 år gammel var jeg mye syk, trøtt og slapp, noe som satte en brå stopper for min lesekarriere over mange år. Heksemesteren var det siste jeg leste, og jeg klarte ikke å fullføre serien. Nå utgis den på nytt, og jeg tenkte at det hadde vært morsomt å se om jeg fortsatt likte denne boken. Ekstra morsomt var det da jeg oppdaget at jeg faktisk har oppkalt min datter etter hovedpersonen i serien, Tiril! Jeg husker nemlig at det var på den tiden jeg bestemte meg for at hvis jeg noen gang fikk en jente så skulle hun hete akkurat det, jeg husket bare ikke at det må jo faktisk ha vært fra disse bøkene idéen kom fra. Men, det skulle vel bare mangle, det er et halvt liv siden jeg leste bøkene sist.

Tiril vokste opp på Vestlandet, men det er ingen enkel oppvekst. I skyggen av sin vakre søster Carla er livet ensomt for Tiril. Med årene begynner onde ting å skje. En ung forretningsmann kommer Tiril til unnsetning, men skjebnen vil det anderledes. En mystisk islending dukker opp - Móri. hans mål er å bli den største heksemesteren av alle,
Det var med en viss ambivalens jeg gikk tilbake til ungdommens lesning, sjansene for skuffelse var stor og jeg visste ikke om jeg ville like boken eller ikke denne gangen. Det er noe med en livserfaring og modningsprosess som får deg til å se litt anderledes på ting etterhvert som man blir edre. Det første kapittelet slet jeg med, men det var nok ikke så mye Sandemos skyld, men at jeg leste Kjærstad samtidig. Det er en viss språkforskjell ute å går, så overgangen ble heller brå... Etter at den første barrieren var brutt, løsnet det veldig og jeg tok meg i å være dypt engasjert i historien. Jeg likte nok Tirils historie best. Det kan ha noe med at jeg ikke husket denne så godt, så den ble nyere for meg. Mòris historie derimot, husket jeg mye bedre. Sist jeg leste boken var jeg nemlig meget interessert i Island, islandshest-entusiast som jeg var på den tiden.



Jeg har tatt meg i å vente i spenning på 5. mars, for det er datoen for utgivelsen av bok nummer 2. Nå ser jeg frem til å synke ned i magiens verden nok en gang. Det er noe med Sandemos magiske verden som er så gjennomført spennende, en liten reise bort fra hverdagens mas, for så å komme tilbake litt mer mentalt uthvilt. Jeg kommer definitivt til å følge serien videre.


Tørre fakta:
Utgitt: 2012 (første gang i 1991)
Forlag: Schibsted Forlag
Oversetter: Bente Meidell
Sideantall: 252 sider (pocket)
Originaltittel: Trolldom (1991)
ISBN: 978-82-516-7187-3
Kilder: Kjøpt
____________________________________________________
Om forfatteren:
Margit Sandemo (1924 - ) er nok mest kjent for serien Sagaen om Isfolket, men tilsammen har hun skrevet ca. 170 bøker.  Hun regnes for å være en av Skandinavias mestselgende forfattere og bøkene er utgitt i et titalls land. Hun er født på Østre Toten, men oppvekst i Sverige og hun skriver på svensk.
Besøk forfatterens hjemmeside

5 kommentarer:

  1. Har ikke lest denne serien, men har snust litt på den. Takk for omtalen. Var nyskjerrig og nå fikk jeg vite litt emr om den:)

    Ha en fin uke:)

    SvarSlett
  2. Denne serien husker jeg godt at jeg leste som tenåring. Jeg husker ikke så mye av innholdet utenom navnene og magien, men jeg likte serien. Om jeg hadde likt den i dag, se det er en annen sak. Som du sier er språket en faktor man blir mer kresen på når man først har lest noen velskrevne bøker. Men Sandemo er utrolig god på spenningsdelen, det skal hun ha.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er godt i gang med bok to, og hun er god på spenning og til å få leseren til å ville fortsette. Jeg har ikke lest så mange serier, men av de få jeg har prøvd meg på, er Sandemo best på språk, selv om jeg finner et og annet å pirke på innimellom (og nå er nok ikke jeg blant de aller strengeste på dette området). Fornøyelig avbrekk i hverdagen er det, et par timers pause fra tyngre lesning som mars ser ut til å være preget av.

      Slett
  3. Morsomt og finne noe man har lest for lenge lenge siden.

    Har ikke selv lest denne enda. Men har serie stående på bokhylla.. Da jeg kjøpte alle sammen brukt for en veldig god stund siden. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heldiggrisen deg som kan lese hele serien uten stopp! :)

      Slett

Populære innlegg