søndag 4. mars 2012

Bokbloggturneen: Monsteret kommer av Patrick Ness

Tidligere skrev jeg her at jeg ikke rakk å skrive om boken Monsteret kommer på fastsatt dag. Tiden strakk rett og slett ikke til midt i eksamenskaos og mye annet. Derfor skrev jeg en midlertidig "unnskyldning", her kommer den virkelige anmeldelsen for bokbloggturnéen, av en hjerteskjærende og trist bok om det å miste noen. På mandag var det Luxlie som skrev om boken, på onsdag var det Secret Pages sin tur.


Monsteret kom like etter midnatt. De kommer gjerne på den tiden. Men monsteret som kommer, ligner ikke på det som Conor har hatt mareritt om. Han har hatt det samme marerittet hver eneste natt siden moren begynte med behandling for kreft. Det monsteret som kommer sju minutter over tolv, er helt ulikt monsteret i drømmen. Det er gammelt, nesten forhistorisk, og det er rasende vilt. Det forteller at det ønsker seg noe av Conor. Det farligste av alt: sannheten.
Dette er definitivt en av mine favoritttegninger fra boken
Boken er skrevet etter etter en idé fra den avdøde forfatteren Siobhan Dowd, de fantastiske tegningene er det Jim Kay som står for. Når jeg sier fantastiske tegninger, så er det ingen overdrivelse. De får stemmen til monsteret til å komme ut av boken, de gir deg en følelse av et mørke, de får deg til å ville bla gjennom boken gang på gang. Ta en titt på boktraileren her, så skjønner du kanskje hva jeg mener



Det første jeg tenkte da jeg skulle begynne på boken, var at jeg kanskje kunne lese denne for min datter på syv år. Hun elsker monstre, grøss og skumle ting. Heldigvis så hadde jeg ikke tid til det, for dette er ikke en bok for så unge barn. Jeg vil påstå at den passer for barn fra 12 år og oppover. Dette er ikke en standard bok om monster og uhygge. Dette er en bok om det å miste noen man er glad i og kunne gi slipp på den personen. Dette er en bok som får deg til å gråte, den får deg til å føle deg så fortvilet og frustrert.

Hver natt kommer monsteret, syv minutter over midnatt. Det vil fortelle Connor tre historier og så må Connor fortelle én, sannheten. Den sannheten Connor ikke vil fortelle til noen. Om Marerittet. Connor sliter med å forstå hvorfor monsteret kommer og om det er virkelig eller bare en drøm. Samtidig er livet hans fylt av kaos. Familien forteller ikke hvor ille det står til med moren. Lærerne lar han være i fred, de spør han ikke om leksene, det er som om han er usynlig. Elevene på skolen overser han og skolens bøller plukker selvsagt ut Connor som sitt offer. Faren har giftet seg på nytt i Amerika og har i mine øyne sagt opp jobben som far, takket være en dramatisk og vanskelig hustru. Connor er alene med sine tanker og ansvaret for moren, helt til bestemoren kommer for å hjelpe. Connor er bare tretten år...

Jeg leste denne boken på et tidspunkt hvor det har vært litt vanskelig å fokusere på lesingen, det må jeg ærlig talt innrømme. Jeg har ikke helt klart å synke inn i en bok og være der med god samvittighet, det har hele tiden vært ting som har distrahert meg. Det har nok gjort at jeg ikke helt har klart å nyte hele historien fullt ut, for jeg har egentlig ingenting å utsette på den. Den er nydelig og sterkt skrevet, jeg gråt som bare det mot slutten, og som jeg har nevnt tidligere, tegningene er bare helt fantastiske. En flott bok om tap og døden, som selv vi voksne kan lære et og annet fra.


Tørre fakta:
Utgitt: 2012
Forlag: Cappelen Damm
Oversetter: John Grande
Illustrasjoner: Jim Kay
Sideantall: 114 sider (innbundet)
Originaltittel: A Monster Calls (2011)
ISBN:978-82-02-36602-5
Kilder: Anmeldereksemplar fra Cappelen Damm
______________________________________________________
Litt om forfatterne:

Patrick Ness (1971 - ) kommer opprinnelig fra USA, har selvsagt norske aner, men bor nå i London. Han har skrevet flere bøker tidligere, dystopi-trilogien Chaos Walking, The Crash of Hennington og Topics About Which I Know Nothing. Han har mottat flere litterære priser for arbeidene siden, blant annet the Guardian's Fiction Prize, the Booktrust Teenage Prize og the Costa Children's Book Award. Da han ble spurt om å fullføre dette bokprosjektet, nølte han først, men etter litt betenkningstid, var det ingen vei tilbake. Monsteret kommer mottok Red House Childrens Book Awards for 2012.


Siobhan Dowd (1960-2007) skrev fire flotte ungdomsromaner. Dessverre gikk hun bort så altfor tidlig på grunn av kreft, og hun rakk kun å gi ut to av bøkene før hun døde. Hun ble den første forfatteren noensinne til å motta den prestisjetunge Carnegie Medal etter sin død, i 2009. Da hun døde hadde hun skrevet ned persongalleriet, et grunnkonsept og en åpning for denne boken, resten er skrevet av Patrick Ness. Tidligere har hun skrevet følgende bøker: The London Eye Mystery, Bog Child, A Swift Pure Cry og Solace of the Road.

Jim Kay bor i Edinburgh, Scotland, og har illustrert Monsteret kommer. Tegningene i boken inneholder alt fra biller til koblingsbrett for å skape interessante mønstre og teksturer. Han jobbet i arkivene til Tate Gallery og Kew Royal Botanic Gardens, noe som har påvirket arbeidene hans. Jim Kay har også illustrert Fireborn (Flaxfield Quartet 2), av Toby Forward og Washington Cycle av Les Whitten. Her kan du lese litt om Jim Kays tanker rundt illustrasjonene i Monsteret kommer.

4 kommentarer:

  1. Ble stresset på dine vegne her!:O

    Ønsker deg en mindre stressrelatert dag:)

    SvarSlett
  2. Jeg liker at du er ærlig, med annmeldelsen din, =) Jeg sitter faktisk nå og leser ferdig, =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ble endelig ferdig med min anmeldelse nå...

      Slett
  3. Hvis det er noen trøst så er du ikke alene.. med å ikke rekke og nå alt du har planlagt. For meg gikk februar virkelig i stå på lesefronten.. Det positive er imidlertid - det kan kun gå en vei, OPPOVER :)
    Trekk phhhuuuusten dyyypt inn gjennom nesen, senk skuldrene og phhhuuuust ut igjen ;)

    SvarSlett

Populære innlegg