søndag 6. mars 2011

Bokanmeldelse: Water for Elephants av Sara Gruen

Etter flere anbefalinger om boken, og en nysgjerrighet pga. snarlig kommende film (med skuespiller Robert Pattinson i hovedrollen som Jacob Jankowski), og for ikke å glemme at boken "plutselig" sto foran nesen min i en bokhandel da jeg mistet impulskontrollen (igjen), så ble jeg eier av "Water for Elephants" av Sara Gruen. Og nå som jeg er ferdig med den, så får den full score av meg, og jeg anbefaler den trygt videre!

Store deler av handlingen foregår under depresjonen i USA. Unge Jacob Jankowski forlater skolen midt under sin avsluttende veterinæreksamen, etter å ha mistet begge foreldrene i en bilulykke. Han hopper ombord i en togvogn, en vogn som viser seg å tilhøre Benzini Bros Most Spectacular Show on Earth, et sirkus. Her får han jobb som veterinær, og det at han ikke har noen eksamenspapirer på det spiller ingen rolle. At det ikke er verdens mest spektakulære show blir ganske snart klart, og det er et hardt og kompromissløst liv. Her blir han raskt venner med den vakre Marlena, og hennes noe ustabile mann, August. Senere kommer også Rosie inn i bildet, en "dumme" elefanten, som viser seg å være en ganske så smart dame.

Når jeg skrev at store deler av handlingen foregikk på 1930-tallet, så er det fordi vi også blir kjent med Jacob i dag. Han er 90 eller 93 år (han husker ikke helt, men det er heller ikke viktig), og historien om sirkuset blir fortalt gjennom hans drømmer om natten eller når han dupper av. Her får vi også et lite innblikk i hvor uverdig det kan føles og bli gammel, når familien ikke lenger har tid til deg, og du føler at du ikke blir behandlet som et fullverdig menneske.

Sara Gruen klarer virkelig å skrive slik at jeg nesten kjenner lukta av sagmugg, ser tydelig for meg de møkkete menneskene, og kjenner lidelsene på kroppen. Er du glad i dyr kan enkelte sekvenser være hard kost. Men jeg synes det gir boken litt av den råskapen og ærligheten som også gjør den så sterk. Her pyntes det ikke på noe, her er det gode mennesker, fortvilede skjebner, og ganske usympatiske folk. En umulig kjærlighetshistorie binder fortellingen sammen, men på mange måter er det ikke dette som føles som det viktigste for meg. Vi får beskrevet en fullt ut troverdig verden som gjør at boken blir vanskelig å legge fra seg. Og når boken tilslutt får en meget verdig slutt, så er jeg overhode ikke i tvil om at denne boken trykt havner under mine favoritter.

Nå ser jeg frem til filmen, og håper at litt av det som gjør at boken er så bra, er bevart. Jeg vet at det er enkelte endringer. August er nå eieren av sirkuset, istedet for Uncle Al. Men det er tror jeg er en god løsning, siden Uncle Al egentlig ikke er så viktig (og det blir én mindre å forholde seg til), og dennes personlighet kan fint puttes inn under Augusts mindre trivelige karaktertrekk. Jeg er veldig spent på Robert Pattinson i rollen som Jacob. Det er ikke han jeg har klart å se for meg da jeg leste boken, og jeg håper det ikke blir for mye 'Edward' (ser enkelte ansiktsuttrykk i traileren). Se den på kino skal jeg i allefall, så får jeg se hva jeg synes da.


Her er i traileren til filmen:

1 kommentar:

  1. denne boka er knall! Har hatt den som høytlesning for mannen i bilen også.... vi gleder oss til filmen ja!!

    SvarSlett

Populære innlegg