mandag 15. oktober 2012

Praha

For et par uker siden skrev jeg et blogginnlegg hvor jeg etterlyste bøker fra Praha som jeg kunne ta med meg på min forestående tur til denne vakre byen. Dessverre var det ikke helt enkelt å få tak i disse bøkene på kort varsel, så dermed ble den tsjekkiske forfatteren Franz Kafka med meg på turen.


Kanskje ikke det beste valget for min hektiske tur, for det er en bok en må konsentrere seg endel for å lese. Men, jeg det jeg har lest til nå liker jeg veldig godt.

Jeg angret på at jeg ikke tok med meg boken The Daughter of Smoke and Bone, selv om jeg hadde lest den. Tror den hadde passet perfekt. Spesielt siden jeg to ganger passerte ei jente med blått hår! dessverre hadde jeg ikke med meg kamera. Kanskje det var Karou?

En ting er sikkert, denne byen ligger meget nært mitt hjerte!


Et sjokolademuseum, fullt av sjokolade! Dessverre hadde jeg ikke tid til å stikke
innom. En annen gang...

De har lik boksmak i Praha også! Harry Potter, Jo Nesbø, Steven King...

Men mitt mål var denne flotte bokhandelen. The Globe. Ser uanselig ut på utsiden,
og den var ikke enkel å finne!
Men inne i bokhandelen var det utrolig flott og mange spennende bøker.
Disse, pluss en engelsk barnebok, ble med meg hjem. Sånn i etterkant
lå nok ikke bøkene på et typisk tsjekkisk prisnivå, men pyttsann...



Her er et litt mer proft bilde av hva
som faktisk møter deg når du går ut av
døra! Akkurat slik jeg vil at drømmebok-
handelen min skal se ut!
Kilde
En annen ting jeg hadde planlagt, men som jeg ikke rakk, var å besøke Kafka-museet.
Eller, jeg kunne løpt innom i full fart, men tenker jeg tar det etter at jeg har fått lest
litt mer av bøkene hans.
PS! Det er en person som henger og dingler under den store ballongen til høyre...

I stedet for tur til museet, ble det en Kafka-kopp i stedet.
Vi bodde skikkelig utenfor gamlebyen, og fikk føle Praha slik den er for andre enn
turister. Dette gjorde opplevelsen litt mer spesiell kjenner jeg. Om jeg kan anbefale
hotellet? Du får det du betaler for når det koster litt over 200,- pr. natt for enkeltrom...
Du har en seng og sove i, et bad, og en TV hvor du kan se dubbede, amerikanske
serier og CNN. Frokost får du også, selv om den ikke gjorde så innmari mye
for mine smaksløker...

Jeg tok med meg Kafka hjem igjen, etter 6 flotte dager.
Så spør du kanskje hva jeg gjorde i Praha? Jeg var nemlig egentlig ikke på ferietur. Jeg fulgte det norske landslaget som lagleder til EM i dette:




3 kommentarer:

  1. Praha er nydelig! Jeg vil veldig gjerne tilbake, og enda mer når jeg ser bildene dine :-)

    SvarSlett
  2. Nydelige Praha! Ser fram til omtalen din av "Slottet" til Kafka. Den leste jeg tidligere iår - ei bok i forvirrelsens kunst, spør du meg :o)

    SvarSlett
  3. Flotte bilder, nå fikk jeg lyst til å dra tilbake til Praha igjen (det er lenge lenge siden jeg var der...). Morsomt at du muligens så Karou!

    SvarSlett

Populære innlegg