mandag 1. april 2013

Filmomtale: Wam bodies



Jeg vet jeg en gang skrev at jeg ikke skulle se denne filmen, og jeg må innrømme at det var endel sommerfugler i maven min da jeg gikk opp trappen mot kinosalen, helt alene. Men, en gang må være den første, så Anja var plutselig på vei til å se en zombie-film på kino! Miraklenes tid er ikke forbi...

Det er faktisk litt sært å dra på kino alene en fredags kveld. Alle andre drar nemlig i par. En hel haug av søte, små kjærestepar. I en stor og glissen kinosal så synes det dermed ekstra godt når man skiller seg ut fra mengden, som den voksne frøkna som i all sin ensomhet drar helt alene! Men, jeg synes faktisk det er ganske greit å dra alene jeg. Jeg skal jo bare være helt stille og kun se en film! Det må kanskje sies med en gang at jeg så filmen på førpremiere, den offisielle premieren er 5. april!
Et mystisk virus har ødelagt den siviliserte verden og forvandlet ofrene til menneskeetende monstre uten minner fra sin egen fortid. Det som er tilbake av menneskeheten har forskanset seg i befestede bunkere der de lever i frykt for sine tidligere familiemedlemmer, venner og kjære. Men alt forandres når en skrubbsulten flokk zombier krysser sporene til et jaktlag med mennesker på leting etter forsyninger. R (Nicholas Hoult), en følsom zombie, blir så betatt av den nydelige og ikke minst levende Julie (Teresa Palmer) at han, i stedet for å spise hjernen hennes, redder henne fra å bli konsumert av zombiegjengen sin.

R fører henne tilbake til flyplassen han betrakter som sitt hjem, der han skjuler Julie i en forlatt 747 full av skatter han har samlet på jaktekspedisjonene sine - vinylplater, snøbobler, musikkinstrumenter og andre glemte gjenstander fra mer normale tider. Over de neste dagene i det forbausende hyggelige gjemmestedet vekker Julie glemte følelser i R, mens hun begynner å innse at det er mer ved ham enn et fjernt blikk og sløvt ganglag.

SF Kino



Jeg syntes boken var helt grei, og var veldig spent på hvordan filmen ville være. Jeg bekymret meg selvsagt mest over hvor ekle zombiene kom til å være. For å være helt ærlig, så skremte de meg ikke. Egentlig er jeg ikke sikker på hvor overbevisende de var. Det føltes litt kunstig, for snilt. 'Bonies' derimot, de var gufne nok. For en med overaktiv og litt for livlig fantasi, likte jeg ikke å gå den korte strekningen fra kinoen til bilen, alene, sent på kvelden. Bilen ble låst opp raskt, konstantert at den var tom, og låst igjen raskt (noe jeg hadde glemt da jeg kom hjem og plutselig ikke fikk opp døra). Det er er grunn til at jeg holder meg til forholdsvis snille og monsterfri filmer!

Begynnelsen av filmen kjentes litt klam. R, zombien filmen omhandler, forteller om seg selv og sitt liv. Det han husker i allefall. For meg fungerte det ikke helt. Hva synes du? Her er de første fire minuttene.




Dette er Romeo og Julie med zombier (karakterene heter også R og Julie) (uten den tragiske slutten). De har også med en aldri så liten balkong-scene! Sammenligning med Twilight har vært veldig til stede, og jeg kan til en viss grad se det. Overnaturlig vesen forelsker seg i menneske. Det er bare det at Twilight har vel strengt tatt ikke monopol på akkurat det?

Dette er nok ikke en storfilm som går inn i historien på noen som helst måte, og jeg kan se for meg at endel kritikere står klar med slakterkniven. Filmen var enkel og boken var selvsagt best. Den er litt småmorsom, litt småspennende og litt småsøt. Jeg er veldig spent på dommen fra de som ikke kjenner historien fra før, hvordan de takler historien de blir servert. Om jeg syntes boken var enkelt skrevet flere steder, så er det veldig lite dybde i filmen. En zombiekjærlighetsfilm light vil jeg nok kalle den. Angrer jeg på at jeg så den? Nei, det gjorde jeg ikke. Vil anbefale den videre: Ja, men ikke nødvendigvis til de som elsker zombier, skrekk og gørr. Det vil nok bli en kjempenedtur! Den passer bedre om du vil ha en lett adspredelse en kveld, le litt og bare kose deg uten de altfor høye kravene til det du blir servert. Ser man filmen utifra de premissene, så er det en helt grei underholdningsfilm. Fra meg får den en veldig sterk treer.


Tørre fakta
Originaltittel: Warm Bodies
Produksjonsår: 2012
Premieredato i Norge: 5. april 2013
Sjanger: Komedie, romanse, skrekk
Regissør: Jonathan Levine
Produksjonsselskap: Summit Entertainment
Manusforfatter: Jonathan Levine (manus) Isaac Marion (bok)
Musikk: Marco Beltrami og Buck Sanders
Medvirkende: Nicholas Hoult (R), Teresa Palmer (Julie), Rob Corddry (M), Dave Franco (Perry), John Malkowich (Julies far), Analeigh Tipton (Nora, Julies venninnen).
Aldersgrense: 15 år

2 kommentarer:

  1. Jeg skal se denne med en av mine bestevenninner:) Har lovet henne å være med på kino å se den, siden hun hadde så veldig lyst til det. Hun var nemlig med meg å så The Host, noe hun ikke hadde særlig lyst til. Så det blir vel på en måte rettferdig at jeg blir med henne å ser Warm Bodies:) Jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk. Zombier er ikke helt min greie. Vampyrer, hekser og varulver kan jeg fint greie. Men Zombier? Ehh litt usikker. Men skal uansett de den he he så håper jeg liker den:) Fin film omtale du hadde skrevet:)

    SvarSlett

Populære innlegg